آخرین اخباراجتماعافغانستان

هزینه سالانه‌ نگهداری هر زندانی به ۳۱ هزار افغانی می‌رسد

مسئولان در ریاست عمومی محابس و توقیف‌خانه‌های وزارت امور داخله‌ می‌گویند که مصارف سالانه‌ هر زندانی و توقیف‌شده به ۳۱ هزار افغانی می‌رسد.

مسئولان در ریاست عمومی محابس و توقیف‌خانه‌های وزارت امور داخله‌ می‌گویند که مصارف سالانه‌ هر زندانی و توقیف‌شده به ۳۱ هزار افغانی می‌رسد.
به گزارش خبرگزاری دید، حبیب‌جان رضوانی مشاور این ریاست که امروز (چهارشبنه، ۲۹ جوزا) در نشستی زیر نام «وضعیت توقیف‌های قبل از محاکمه در افغانستان» صحبت می‌کرد، گفت: «هر محبوس و یا توقیف‌شده در زندان‌ها و توقیف‌گاه‌های کشور، حداقل ۸۵ افغانی در روز مصرف دارد.»
به گفته‌ او، هم‌اکنون ۲۲ هزار نفر در زندان‌های کشور زندانی‌اند و حدود ده‌هزار نفر دیگر نیز در توقیف‌خانه‌ها در حالت توقیف به‌سر می‌برند.
از سویی هم، آقای رضوانی با اشاره به توقیف‌شدگان افزود که مراحل محاکمه‌ این افراد «گاهی» به‌دلایلی، طولانی می‌شود؛ طوری که هشت تا ده ماه را دربر می‌گیرد.
در همین حال معراج‌الدین حامدی، رییس دادگاه استیناف ولایت کابل نیز در این نشست گفت که علت تأخیر در مراحل محاکماتی پرونده‌های توقیف‌شدگان، فساد در نهادهای کشفی، قضایی و عدلی می‌باشد.
او همچنان افزود که به‌دلیل این فساد، تعدادی از مظنونین بدون در نظرداشت ماده‌های قانون تحت توقیف قرار می‌گیرند و تعدادی هم به‌گونه‌ غیرلازم در توقیف‌خانه می‌مانند.
زندان و توقیف از مرحله‌های بازجویی و محکومیت در افغانستان است. بر اساس قانون اجراآت جزایی کشور، شخص زمانی توقیف می‌شود که یکی از موارد جرم جنایت، جرم مشهود، خوف از بین‌رفتن، اخفا یا فرار مظنون، خوف ضیاع یا تغییر مدارک و نداشتن آدرس ثابت، بر او صدق کند. همچنان افراد براساس ماده‌های این قانون زمانی زندانی می‌شوند که جرم بر او ثابت شده و دادگاه نیز مجازات او را به زندان فیصله کرده باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا