آخرین اخبارافغانستان

همایش ادبی «مظلومیت بی‌مرز» در حمایت از قدس برگزار شد

با فرا رسیدن روز جهانی قدس رایزنی فرهنگی سفارت ایران در کابل و انجمن‌های ادبی اولین همایش ادبی را تحت عنوان «مظلومیت بی‌مرز، قدس در آستانه آزادی» در حمایت روز جهانی قدس در کابل برگزار کردند.

اولین همایش ادبی تحت عنوان «مظلومیت بی مرز، قدس در آستانه آزادی» امروز پنجشنبه ( ۲۴ حمل) از سوی رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل با همکاری انجمن بین‌المللی شاعران بیدار و انجمن هنری، ادبی آئینی افعانستان در کابل برگزار شد، در این محفل شاعران کشور با سرودن اشعار حمایت شان را از مردم فلسطین اعلام کرد.

غلام حسین شیرزاد رییس رایزنی فرهنگی سفارت در ایران در کابل گفت: پس از بمباران کردن جنوب لبنان از سوی اسراییل، امام خمینی با صدور اعلامیه‌ای خطاب به تمام کشورهای اسلامی از آنها خواست تا در آخرین جمعه رمضان حمایت شان را از مردم فلسطین و قدس اعلام کنند.

آقای شیرزاد افزود که جوانان افعانستان باید در تمام امور درایت داشته باشند و از همه مهم‌تر موضوعات تاریخی مربوط با منطقه را بررسی و مطالعه کنند تا آگاه شوند که اسرائیل چی جنایات وحشتناکی را بر مردم فلسطین روا داشته است.

وی همچنان گفت که ایجاد کشور اسراییل از سوی انگلیس که بهانه شان کشته شدن یهودیان از سوی هتلر بود، اولین قبله مسلمانان را در اشغال اسرائیل قرار داد. امروز تمام کشورهای غربی از اسرائیل حمایت می‌کنند.

رایزن فرهنگی ایران همچنان گفت که ایران اولین کشور بود که از فلسطین حمایت کرده و می‌کند. در فردای پیروزی انقلاب اسلامی، ایران اولین کاری که کرد تعطیلی سفارت اسرائیل در تهران بود.

آقای شیرزاد خاطر نشان کرد که بنا به گفته آیت‌الله خامنه‌ای، هر کشوری که از مردم فلسطین حمایت کند و ضد اسرائیل باشد ما از آن حمایت می‌کنیم ولو حمایت نظامی باشد.

وی افزود که ایران تنها کشور است که راه حل مسئله فلسطین را ارائه کرده است و آن را برگزاری انتخابات دانسته است. در انتخابات معلوم خواهد شد که چی کسانی ساکنان اصلی ان سرزمین هستند.

این در حالی است که از روز جهانی قدس در افغانستان گرامی داشت می‌شود و شهروندان با برگزاری راهپیمایی‌های اعتراضی از مردم فلسطین حمایت می‌کنند.

بنا بر گفته های غلام حسین شیرزاد بیش از شش میلیون مسلمان فلسطینی در کشورهای سوریه، اردن لبنان وغیره آواره است.

از سویی هم نصیر احمد واحدی رییس حلقه ادبی پردیس در اولین همایش ادبی مظلومیت بی مرز گفت که هنر باید برای مفاهیم آسمانی باشد و شعر دارای ارزش بلند است.

آقای واحدی افزود که شاعران باید در اشعار شان از مظلوم و مظلومیت دفاع کنند، چون این وظیفه هر مسلمان است که وقتی مسلمانی نیاز به کمک داشته یاشد باید به کمک آن شتافت و از آن حمایت کرد. یکی از نمادهای مظلومیت جهان اسلام قدس شریف و مردم فلسطین است و شاعران نیز می‌تواند با سرودن شعر از مردم فلسطین حمایت کنند.

گفتنی است که در این برنامه شاعران، سیاسیون، علما، جوانان و ده‌ها تن از شهروندان حضور داشتند. شعرخوانی، مقاله خوانی و اجرای سرود از سوی نوجوانان بخش دیگر از ایم مراسم بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا