آخرین اخبارپاکستانجهانسیاست

هند: محموله‌های مواد مخدر و سلاح با پهپاد از پاکستان به پنجاب منتقل می‌شود

خبرگزاری دید: مقامات مرزی هند می‌گویند که در حال نبرد با «تهدید هواپیمای بدون سرنشین» بی‌سابقه در مرز با پاکستان است که به بحران مواد مخدر در ایالت پنجاب دامن می‌زند و مسایل امنیتی جدی در پی دارد.

مقامات نیروی امنیتی مرزی هند (BSF) در ایالت مرزی پنجاب به گاردین گفته‌اند که در سال ۲۰۲۳ تاکنون ۹۰ هواپیمای بدون سرنشین از پاکستان را رهگیری کرده‌اند که بالاترین رکورد در تاریخ است.

آن‌ها گفته اند که این تعداد «هر ماه در حال افزایش است».

بر بنیاد این گزارش، اکثر این پهپادها محموله‌های تریاک و هرویین را حمل می‌کنند که احتمالاً از افغانستان می‌آیند، اما برخی آن‌ها سلاح‌هایی از جمله تپانچه و تفنگ‌های تهاجمی ساخت چین را نیز به زمین انداخته‌اند.

این پهپادها که برخی آن‌ها به عنوان هگزاکوپتر شناخته می‌شوند، تا ۸ فوت عرض دارند و دوربین‌هایی با وضوح بالا به آن متصل شده‌اند، که تا ۱۲ کیلومتری داخل مرز هند شناسایی شده اند.

این محموله‌ها اغلب در کیسه‌های کوچک یا بطری‌های کوکاکولا حمل می‌شوند.

مقامات مرزی هند با توجه به خصومت دیرینه بین دو همسایه مجهز به سلاح هسته‌ای که چهار بار وارد جنگ شده‌اند، می‌گویند که تعداد فزاینده پهپادهایی که از پاکستان می‌آیند – با استفاده از فناوری پیشرفته‌تر – خطر امنیتی قابل توجه است.

آتول فولزله، بازرس کل نیروی امنیت مرزی پنجاب BSF گفته است: هر چیزی که ورود قانونی به هند نداشته باشد برای ما یک چالش امنیتی است. به غیر از استفاده از پهپادها برای مواد مخدر، مواردی وجود دارد که هواپیماهای بدون سرنشین در حال پرتاب سلاح هستند که پوتانسیل ایجاد آسیب را دارد. ما باید واقعاً بسیار مراقب باشیم.

قاچاق بین پاکستان و هند دهه‌ها ادامه داشته است و همه چیز از شتر و کبوتر گرفته تا قاچاقچیان انسان و تونل‌های زیرزمینی برای حمل مواد مخدر و سایر کالاها از مرزهای به شدت محافظت شده استفاده می‌شود.

با این حال، از زمانی که اولین پهپاد در پنجاب در سال ۲۰۱۹ مشاهده شد، مقامات مرزی پنجاب هند گفته‌اند که هواپیماهای بدون سرنشین به «روش اصلی عملیات قاچاق مواد مخدر» از پاکستان تبدیل شده اند.

در چند هفته گذشته، پنج یا شش پهپاد رهگیری شده است.

این مقامات گفته که هواپیماهای بدون سرنشین مسئول حدود ۶۰ درصد از قاچاق مواد مخدر در این ایالت در سال ۲۰۲۳ بود که تجارت را به میزان قابل توجهی افزایش داده و همچنین «بعد جدیدی» به حفاظت از امنیت مرزهای هند اضافه کرده است.

فولزل گفته است: ما قبلاً فقط روی زمین متمرکز بودیم، اما این تسلط هوایی برای ما حوزه جدیدی است و در واقع یک چالش است. اما من معتقدم تا سال آینده می‌توانیم این تهدید پهپاد را مهار کنیم.

این افسر امنیت مرزی هند افزوده که آن‌ها هیچ ارتباطی با همتایان خود در مرز نداشتند، اما با توجه به گسترش روزافزون نفوذ، آن‌ها تصور می‌کنند که مقامات پاکستانی این امر را نادیده می‌گیرند.

طبق این گزارش، بیشتر پهپادهایی که توقیف شده‌اند ساخت چین بوده اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا