آخرین اخبارافغانستانگزارش

والی جوزجان: در نتیجه جنگ میان طالب و داعش صد‏ها خانواده آواره شدند

والی جوزجان در شمال کشور می‏گو ید، در نتیجه درگیری میان گروه ترویستی داعش و طالبان صد‏ها خانواده مجبور شده‎اند که مناطق اصلی‎شان را ترک کنند.
به گزارش خبرگزاری دید، والی جوزجان با ابزار نگرانی می‏گوید، بار‏ها از حکومت مرکزی تقاضای نیروی کمکی کرده است، اما تاکنون هیچ اقدامی از سوی ریاست‏جمهوری برای مهار داعش در شمال کشور، صورت نگرفته است.
در عین حال والی جوزجان می‎افزاید، طی سه ماه اخیر در اثر جنگ میان طالب و داعش نزدیک به ۸۰ فرد ملکی در این ولایت کشته و زخمی شده‎اند.
براساس اظهارات لطف الله عزیزی، همین اکنون جنگ شدید میان این دو گروه در ولسوالی‏های قوش‎تپه و فیض‎آباد جریان دارد و باعث نگرانی مردم نیز شده است.
آقای عزیزی بیان می‏دارد که برای بی‎جاشد‏گان، کمک‏ « خیمه‎های پلاستیکی » از سوی وزارت احیا و انکشاف دهات رسیده است، ولی بسنده نیست.
قول اردوی ۲۰۹ شاهین اما، از دادن آمار تلفات افراد ملکی در ولایت جوزجان به خبرگزاری دید، خودداری می‏کند.
نصرت الله جمشیدی سخنگوی این قول اردو در صحبت با خبرگزاری دید، سخنان والی جوزجان و محمد محقق را مبنی بر فعالیت گروه داعش در سه ولایت شمال، رد کرده و خاطر‏نشان می‏سازد که در ولایت‏های نامبرده، داعش وجود ندارد.
به تازه‏گی محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی، از تحرکات گروه داعش در ولایت‏های جوزجان، سرپل و فاریاب ابزار نگرانی کرده بود.
از سویی هم، بشیر احمد ته‏ینج سخنگوی جنبش می‎گوید که از ماه‏ها قبل در کنار گروه طالبان تروریستان داعش نیز، برای ولایت فاریاب یک تهدید جدی شده است.
مقامات حکومتی در حالی از قوت گرفتن داعش در ولایت‏های شمال کشور هشدار می‏دهند که خطر گروه داعش از سوی رهبران سیاسی نیز نگران کننده خوانده شده است.
برخی از باشندگان شهر مزار شریف از نهاد‏های امینتی و دفاعی کشور انتقاد کرده و آنها را در برابر جان مردم به بی‎تفاوتی متهم می‏کنند.
اسد احشتام، یکی از آموزگاران در شهر مزار شریف می‏گوید، اگر گروه داعش در سه ولایت شمالی مهار نشوند، برای باقی ولایت‏ها نیز خطر جدی پنداشته می‏شود.
با این همه، بر بنیاد اطلاعات دفتر سخن‎گوی ولایت جوزجان، در نتیجه درگیری داعش و طالب در ولسوالی‏های قوش‎تپه و فیض‎آباد بیش از صد‏ها مکتب مسدود شدند و نزدیک به ۳۰ هزار دانش‎آموز از ادامه آموزش محروم شده‌اند.
به باور آگاهان سیاسی و نظامی کشور، انتقال جنگ از جنوب و جنوب شرق به ولایات‏ شمال کشور یک برنامه بوده است.
اختر سهیل _ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا