آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثحقوق بشرزنان

واکنش‌ها در پی ترور کارمندان رسانه‌ای در ننگرهار؛ به مصئونیت از مجازات پایان داده شود

در پی حملات هدفمند علیه کارمندان تلویزیون انعکاس در ولایت ننگرهار، سفارت‌خانه‌ها، نهادهای ملی و سازمان‌های بین‌المللی این حملات را محکوم نموده و خواستار حفاظت و رسیدگی به قضیه‌های خشونت علیه خبرنگاران و اصحاب رسانه شدند.

به گزارش خبرگزاری دید، در ادامه ترورهای هدفمند پرسونل رسانه‌ها، نهادهای دولتی، سفارت‌خانه‌ها، نهادهای ملی و سازمان‌های بین‌المللی حملات روز گذشته علیه کارمندان تلویزیون انعکاس را به شدت تقبیح کرده و خواستار رسیدگی شفاف به قضیه‌های خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای شدند.
ریاست جمهوری در اعلامیه‌ای ضمن محکوم نمودن شدید رویداد تروریستی حمله بر کارمندان زن تلویزیون انعکاس، گفت که حملات تروریستی بالای هموطنان بی‌گناه، به ویژه زنان، در تضاد با ارشادات دین مبین اسلام، فرهنگ افغانی و روحیۀ صلح بوده و بحران و جنگ موجود را دشوار و طولانی می‌سازد.
رییس جمهور غنی یک بار دیگر با تاکید گفته که طالبان با انجام این چنین حملات بزدلانه و ایجاد فضای رعب و وحشت، نمی‌توانند صدای رسای دفاع از جمهوریت و دستاوردهای دو دهۀ پسین را خاموش سازند.
وی ضمن هدایت جدی به ارگان های مربوطه به خاطر شناسایی و مجازات عاملین رویداد متذکره، مراتب تسلیت و غم‌شریکی عمیق خویش را به خانواده‌های شهدا ابراز کرد.
در همین حال،‌ ماموریت دیپلماتیک اتحادیه اروپا در واکنش به حمله روز گذشته بر کارمندان تلویزیون انعکاس، گفت: بزدلی محدودیت ندارد، قتل افراد ملی بی‌گناه جنایت جنگی است که تحت قوانین بین‌المللی قابل مجازات می‌باشد.
اتحادیه اروپا افزود که این حملات تنها یک هدف دارد: گسترش ترس و محدود کردن آزادی بیان.
در خبرنامه این اتحادیه آمده است: ما انتظار داریم این اعمال ظالمانه به گونه کامل و شفاف بررسی شود و آن‌هایی که مسئول هستند محاکمه شوند.
اتحادیه اروپا با تأکید بر ادامه حمایت از رسانه‌ها در افغانستان، از حکومت افغانستان خواست امنیت خبرنگاران را تأمین کند.
سفارت امریکا در کابل نیز با بیان اینکه خبرنگاران در سراسر افغانستان با تهدید روبرو هستند، گفت: ما با تحقیقات آشکار و شفاف این قتل‌های بی‌رحمانه باید به مصئونیت از مجازات پایان دهیم.
این سفارت نیز با تأکید بر دفاع از آزادی مطبوعات و حفاظت از خبرنگاران، از حکومت افغانستان خواست عاملان این جنایات را محاکمه کند.
سازمان «عفو بین الملل» در توییتی حمله بر کارمندان زن رادیو تلویزیون انعکاس را در شهر جلال آباد محکوم کرد و گفت: چنین حملات هولناک باید هرچه زودتر متوقف شود و دولت باید در مورد این قتل‌ها تحقیق نموده عاملان آن را به محاکمه بکشاند.
استفانو پونتیکوروو نماینده ارشد ملکی ناتو نیز گفت: بار دیگر یک قتل عام فاجعه‌بار سه تن از متخصصان رسانه‌های افغانستان در جلال‌آباد صورت گرفت. زنان افغان که دربخش رسانه کار می‌کنند، هدف قرارمی‌گیرند. صدای آن‌ها برای اطمینان از صلح پایدار در افغانستان بیش ازهر زمان دیگری مهم است.
هیئت معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در توییتی این حمله را روز وحشتناک دیگری برای رسانه‌ها در افغانستان توصیف کرد.
یوناما با ابراز همدردی خواستار تحقیقات سریع، شفاف و مستقل در مورد این قتل‌های وحشیانه شد.
سازمان ملل تأکید کرد: وقت آن است که از خبرنگاران حفاظت کنیم!
سفارت آلمان، بریتانیا و شماری دیگر از ماموریت‌های دیپلماتیک نیز ضمن ابراز همدردی، خواستار حفاظت از اعضای رسانه‌ها و رسیدگی به قضیه‌های خشونت علیه خبرنگاران شد.
کمیته مصئونیت خبرنگاران افغانستان با محکوم نمودن این حملات از حکومت خواست تحقیقات معنی‌دار و بررسی‌های جدی در مورد این قضیه‌ها انجام دهد و نتایج را به صورت واضح با مردم و جامعه شریک کند.
این کمیته در اعلامیه‌ای گفت: … با ادامه وضعیت فعلی، مهم‌ترین دستاورد افغانستان یعنی آزادی بیان و رسانه‌های مستقل در معرض نابودی قرار خواهند گرفت.
گفتنی است که افراد مسلح ناشناس روز گذشته سه کارمند زن تلویزیون اعکاس را در ولایت ننگرهار ترور کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا