آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

واکنش گسترده نخبگان و جناح‌های سیاسی افغانستان نسبت به انفجارها در ایران

خبرگزاری دید: وقوع دو انفجار خونین در شهر کرمان ایران در مراسم چهارمین سالگرد شهادت جنرال قاسم سلیمانی، واکنش گسترده نخبگان و جناح‌های سیاسی افغانستان را برانگیخت. مسئولیت این رویداد مرگبار را گروه داعش به دوش گرفت.

نخبگان و جناح‌های سیاسی افغانستان نسبت به انفجارهای روز چهارشنبه(۱۳ جدی) در شهر کرمان ایران، به صورت گسترده واکنش نشان دادند.

عطامحمد نور رهبر جمعیت اسلامی افغانستان ضمن ابراز غمشریکی با دولت و ملت ایران،  تاکید کرد که تروریزم خطر منطقوی و جهانی است و ریشه‌های باید در همه نقاط جهان خشکانده شود.

آقای نور نوشت: متاسفانه آگاهی یافتم که در پی دو انفجار در شهر کرمان ایران، هنگام در مراسم چهارمین سال‌روز شهادت قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه پاسداران ده‌ها تن شهید و مجروح شده اند. تروریزم خطر منطقوی و جهانی است که امروز امنیت شهروندان جهان را با خطر مواجه ساخته است. مبارزه در برابر این پدیده، مستلزم مبارزه جهانی است و باید ریشه‌های تروریزم چه در افغانستانِ تحت تسلط طالبان و چه در جاهای دیگر، خشکانیده شود. 

احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی نیز در این مورد واکنش نشان داده و با ملت ایران غمشریکی کرد. او تصریح کرده که درد ایران را درد خود می‌داند.

مسعود نوشت:«متاسفم این‌ که می‌بینم امروز ملت بزرگ ایران مورد حمله‌ تروریستی دشمنان اسلام قرار گرفته‌اند. درد و داغ ناشی از شهادت ده‌ها تن از شهروندان بی‌گناه کشور دوست و برادر ایران در پی دو انفجار توسط دشمنان انسانیت را درد خویش دانسته و عرض تسلیت دارم.»

در همین حال، شورای علمای شیعه افغانستان نیز در واکنش به انفجارهای خونبار در ولایت کرمان ایران، با نشر پیامی آن را محکوم کرده است.

شورای علمای شیعه گفته، این حمله تروریستی که منجر به شهادت و زخمی شدن صدها تن از افراد بی‌گناه اعم از مردان، زنان و کودکان شد، مایه تاسف و تاثر فراوان مسلمانان جهان شده.

این شورا با دولت و ملت ایران ابزار غمشریکی کرده است.

حامد کرزی رییس جمهور پیشین نیز وقوع انفجار در اجتماع مردمی در شهر کرمان ایران را که باعث شهادت و جراحت تعدادی زیادی از مردم گردید شدیداً تقبیح نموده، این عمل تروریستی را جنایت ضد بشری و در تضاد با تمام اصول و ارزش‌های انسانی و اسلامی خواند.

رییس جمهور پیشین: عمیق ترین مراتب تسلیت و همدردی خود را به خانواده های قربانیان این حادثهٔ اسفبار و مردم و حکومت کشور دوست و برادر ایران ابراز نموده از بارگاه خداوند لایزال برای  شهداء بهشت برین و برای مجروحین شفای عاجل استدعا کرده است.

حکومت سرپرست نیز با نشر اعلامیه‌ای از مجرای وزارت خارجه، ضمن محکوم کردن انفجارها، با دولت و ملت ایران ابراز غمشریکی کرده است.

سید علی‌رضا محمودی رییس مجمع ملی مردم افغانستان نیز در واکنش به این رویداد خونین در شهر کرمان ایران گفته است که « تروریسم، مرز نمی‌شناسد و هر روز فاجعه می‌آفریند».

آقای محمودی افزوده است که «حمله تروریستی امروز در مراسم سالگرد شهید سلیمانی، بار دیگر نشان داد که تروریسم و حامیان آن، دشمنان صلح و ثبات منطقه هستند».

او ضمن عرض تسلیت به مردم ایران، با خانواده‌های قربانیان این رویداد خونین غمشریکی کرده است.

از سویی هم، مارشال عبدالرشید دوستم معاون پیشین ریاست جمهوری در پیوند به این حادثه خونین واکنش نشان داد.

آقای دوستم نوشت: با اندوه فراوان آگاهی یافتم که تروریستان دد منش و بزدل اینبار در ایران فاجعه آفریده اند. برای ملت برادر، دوست و همسایه عرض تسلیت دارم.

محمد حنیف اتمر وزیر پیشین امور خارجه نیز در واکنش به حمله خونین در ایران گفته که این چنین حمله وحشتناک در هر آیین بشری قابل تقبیح است.

اتمر: حمله وحشتناک به برادران و خواهران عزادار ایرانی ما نفرت انگیز و از دید هر آیین بشری قابل تقبیح است. از ایزد متعال برای شهدا بهشت برین و برای مجروحین شفای کامل می‌خواهیم. ملت بزرگ ایران در این حالت تنها نیست؛ مردم افغانستان با غم شریکی و همبستگی کامل در کنار شان ایستاده اند.

داکتر عبدالله عبدالله رییس سابق شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز در واکنش به انفجارها در ایران گفته که آن را محکوم می‌کند.

داکتر عبدالله: درحالی‌که این حملات دهشت‌افگنانه، جنایتکارانه و خلاف ارزش‌های انسانی و اسلامی را با شدید‌ترین الفاظ محکوم می‌کنیم، مراتب تسلیت و هم‌دردی خویش را با خانواده‌‌های قربانیان، حکومت و مردم جمهوری اسلامی ایران ابراز می‌داریم و برای شهداء از خداوند بهشت‌برین و برای مجروحان شفای عاجل استدعا داریم».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا