آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجهانسیاست

وزارت خارجه ایران: آماده تسهیل در روند توافق بین طرف‌های مختلف افغانستان هستیم

وزارت خارجه ایران می‌گوید که این کشور آماده است تا در روند توافق بین طرف‌های مختلف افغانستان سهولت ایجاد کند. تهران همچنان از ایجاد حکومتی فراگیر و همه شمول که بازتاب همه گروه‌های قومی افغانستان و دارای روابط نیک با همسایگان باشد، حمایت می‌کند.


به نقل از ایرنا، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران در یک نشست خبری گفت: ایران آخرین تحولات افغانستان را رصد کرده و ما با گروه‌های مختلف در ارتباط هستیم.
وی اضافه کرد: ضمن دعوت طرفین به حفظ ثبات، امیدوار هستیم گروه‌ها از فرصت خروج نیروهای فرامنطقه‌ای از ایجاد دولتی فراگیر و دارای روابط نیک با همسایگان نهایت استفاده را بکنند.
سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود که تاریخ افغانستان نشان می‌دهد راهکار نظامی برای حل و فصل مسئله این کشور وجود ندارد و ایران در این زمینه آماده همکاری و تسهیل گفت‌وگوها است.
ورود امریکا به افغانستان مصیبت و خروجش افتضاح بود
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سوالی در رابطه با انتشار برخی فیلم‌ها و خبرها در فضای مجازی مبنی بر حضور نیروهای طالبان در نقطه صفر مرزی ایران برای تحویل گرفتن کارکنان دولتی و اتباع دولت افغانستان و اینکه آیا تضمینی برای حفظ جان این افراد پیش از استرداد گرفته شده، یادآور شد: ایران در ۴۰ سال گذشته میزبان پناهجویان افغانستان بوده است. الان انتظار ما از تمامی طرف‌های افغانستانی این است که جان و مال و ناموس مردم را رعایت کنند.
او در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات ایالات متحده در افغانستان عنوان کرد: امریکا به عنوان یک متجاوز به افغانستان آمد و ورودش به افغانستان مصیبت و خروجش هم با افتضاح همراه بود. این یک درس تاریخی برای همه است که امریکا هر کجا رفته به جای اینکه صلح و امنیت بیاورد، ویرانی به همراه آورده است.
خطیب‌زاده با تاکید بر اینکه ایران همه تلاش خود را کرده است که به رغم میراث شومی که امریکا داشته منطقه‌ای آرام و همراه با صلح به همراه بیاورد، گفت: تصاویری که از افغانستان بیرون آمد، دل هر کسی را به درد می‌آورد و یک شرم تاریخی برای آنهایی است که مدعی حقوق بشر هستند که در این مقاطع لب از لب باز نمی‌کنند مگر این‌که تجاوزات خود را توجیه ‌کنند. توصیه ما به واشنگتن این است که به حقوق ملت‌ها و حقوق بین‌الملل احترام بگذارد.
وی در پاسخ به سوالی درباره نظر ایران در خصوص مقاومت شکل گرفته در دره پنجشیر اظهار داشت: همه طرف‌ها را به خویشتنداری، گفت‌وگو و راه‌حل سیاسی دعوت می‌کنیم. هر آنچه در افغانستان اتفاق بیفتد و بخواهد به دولت با ثبات بینجامد، باید بازتاب‌دهنده ترکیب جمعیتی و قومیتی افغانستان باشد و این از طریق راه‌حل سیاسی و گفت‌وگوهای اصیل حاصل می‌شود.
به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران، موضع این کشور درباره افغانستان، موضع ثابتی بوده که این گفت‌وگو را تسهیل کنیم. از این مسیر به عنوان برادر تلاش کردیم اختلافات را کاهش دهیم و به تلاش‌های خود ادامه می‌دهیم که به افغانستان امن برسد.
خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که ایران در چه صورتی طالبان را به رسمیت خواهد شناخت بیان کرد: ما در حال حاضر اساساً در آن مرحله نیستیم ما در حال حاضر باید تلاش کنیم که یک دولت فراگیر در افغانستان شکل بگیرد. قطعاً این دولت اگر بازتاب دهنده تمامی واقعیت‌های این کشور باشد می تواند در این مسیر حرکت کند. قطعاً رفتار دولت آتی افغانستان می‌تواند این مسیر را تسهیل کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا