آخرین اخباراسلایدشوجهانحقوق بشرزنانسیاست

وزرای خارجه زن ۱۶ کشور خواستار لغو بسته ماندن مکاتب دخترانه شدند

خبرگزاری دید: ۱۶ وزیر خارجه زن کشورهای مختلف در یک بیانیه مشترک از طا-لبان خواستند که محدودیت بسته ماندن مکاتب دخترانه را لغو کنند.


این بیانیه امروز جمعه (۵ حمل) توسط وزیران خارجه‌ آلبانیا، آندورا، استرالیا، بلژیک، بوسنی و هرزگوین، کانادا، استونی، آلمان، ایسلند، کوزوو، مالاوی، مغولستان، نیوزیلند، سویدن، تونگا و بریتانیا صادر شده است.
آنان گفته‌اند که هر بهار، بازگشایی مکاتب در افغانستان با امیدها و انتظارات میلیون‌ها دانش‌آموز همراه می‌شد: دیدار دوباره همکلاسی‌ها و دوستان، از سرگیری یادگیری و آموزش و برداشتن گامی دیگر به جلو در زندگی.
در این بیانیه اما آمده است: «ما به‌ عنوان زنان و به‌ عنوان وزیران امور خارجه، از اینکه دختران در افغانستان در بهار امسال از دسترسی به مکاتب متوسطه محروم می‌شوند، عمیقاً ناامید و نگران هستیم».
وزیران خارجه‌ ۱۶ کشور گفته‌اند، تصمیم طا-لبان برای تعلیق مکاتب متوسطه تا اطلاع ثانوی زمانی نگران‌کننده می‌‌شود که «آنها بارها تعهدات را برای بازکردن تمام مکاتب برای همه کودکان شنیده‌ایم».
آنان از طا-لبان خواسته‌اند که به تعهدات خود در قبال مردم افغانستان عمل کنند و به کنوانسیون‌های بین‌المللی که افغانستان به آن پیوسته است، پایبند باشند.
وزیران خارجه‌ زن گفته‌اند که مشکلات در اجرای یک سیاست آموزشی بدون تبعیض باید برطرف شود.
آنان افزوده‌اند: «ما به دقت تماشا خواهیم کرد که آیا طا-لبان به تضمین های خود عمل می‌کنند یا خیر. ما آنها را با اعمالشان می سنجیم، نه با گفتارشان».
وزیران خارجه‌ی ۱۶ کشور اضافه کرده‌اند که گستره و میزان مشارکت کشورهای‌شان در افغانستان به عملی‌شدن تعهدات طا-لبان گره خورده است.
آنان گفته‌اند که حقوق و فرصت‌های انکارناپذیری که در دهه‌های اخیر برای دختران و زنان در افغانستان به دست آمده است، باید حفظ و گسترش یابد.
قرار بود مکاتب دخترانه پس از ماه‌ها تعطیلی روز چهارشنبه ( ۳ حمل) در سراسر کشور بازگشایی شود؛ اما وزارت معارف طا-لبان در همان روز اعلام کرد که مکاتب متوسطه و لیسه دختران تا امر ثانی همچنان بسته می‌ماند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا