آخرین اخبارافغانستانجهانحقوق بشرخبر های مهمزنانسیاست

پارلمان اروپا نقض حقوق بشر را در افغانستان با تصویب قطع‌نامه‌ای محکوم کرد

خبرگزاری دید: پارلمان اروپا نقض حقوق بشر را در افغانستان با تصویب قطع‌نامه‌ای محکوم کرد. پارلمان اروپا گفته که از ۱۵ اگست ۲۰۲۱ به این سو نقض حقوق بشر به گونه تصاعدی در افغانستان افزایش یافته است.

این قطع‌نامه نا وقت روز پنج‌شنبه (۱۳ میزان) با ۵۱۹ رأی موافق، ۱۵ رأی مخالف و ۱۸ رأی ممتنع تصویب شده است. پارلمان اروپا دو قطع‌نامه دیگر را درباره حقوق بشر در چچن و مصر نیز تصویب کرده است.

در قطع‌نامه‌ای که درباره‌ افغانستان تصویب شده، آمده است که از زمان تسلط طا-لبان بر این کشور، موارد نقض حقوق بشر، شامل سرکوب زنان و دختران، سیاست آپارتاید جنسیتی و هدف قراردادن سازمان‌های جامعه مدنی و مدافعان حقوق بشر افزایش یافته است.

نمایندگان پارلمان اروپا از طا-لبان خواسته‌اند که محدودیت‌های شدید بر حقوق زنان و دختران را لغو و تعهد عفو عمومی‌شان را به‌ گونه‌ کامل اجرا کنند.

در این قطع‌نامه آمده است که مقام‌ها و اعضای سابق نیروهای امنیتی در معرض بازداشت، شکنجه و قتل فراقضایی قرار دارند.

پارلمان اروپا آنچه را که آزار و اذیت «وحشیانه» مسیحیان و دیگر اقلیت‌های مذهبی به‌عنوان بخشی از تلاش‌ها برای محو آنها از افغانستان خوانده، نیز محکوم کرده است.

نمایندگان پارلمان اروپا از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو خواسته‌اند که حمایت خود را از جامعه مدنی افغانستان، از جمله با تمویل کمک‌های ویژه و برنامه‌های حفاظتی افزایش دهند.

این درحالی است که به ‌تازگی هشتاد کشور جهان در یک بیانیه‌ی مشترک خواستار لغو محدودیت‌ها علیه زنان و دختران افغانستان شده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا