آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

پاسخ تند پاکستان به خلیلزاد: نیازی به سخنرانی یا مشاوره ناخواسته از جانب کسی نداریم

خبرگزاری دید: با عمیق شدن تنش‌های سیاسی در پاکستان، اظهارات دیپلمات سابق امریکا که نقش اصلی را در روند صلح افغانستان داشت، واکنش شدید وزارت خارجه پاکستان را برانگیخت.

زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه پیشین امریکا در امور روند صلح افغانستان روز گذشته در توییتی نسبت به بازداشت عمران خان رییس حزب تحریک انصاف پاکستان و نخست وزیر پیشین هشدار داد.

در حالی که تلاش‌های پولیس پاکستان برای بازداشت عمران خان لاهور را در هرج و مرج قرار داده است، زلمی خلیلزاد نوشته است: پاکستان با بحران سه‌گانه مواجه است: سیاسی، اقتصادی و امنیتی. [این کشور] به‌رغم پتانسیل زیاد، عملکرد ضعیفی دارد و از رقیب اصلی خود یعنی هند بسیار عقب است. زمان آن فرا رسیده است که در جستجوی روح، تفکر جسورانه و استراتژی جدید باشیم.

خلیلزاد افزوده است: آدم‌خواری متوالی رهبران از طریق زندان، اعدام، ترور و غیره مسیر اشتباهی است.

وی در ادامه هشدار داد که بازداشت عمران خان فقط «بحران» را عمیق‌تر می‌کند.

وی دو گام را برای مقابله با بحران‌های سیاسی و اقتصادی در حال ظهور پیشنهاد کرد.

خلیلزاد گفته است که گام اول برگزاری انتخابات پارلمانی در ماه جون خواهد بود و دوم، استفاده از وقت از سوی احزاب سیاسی برای مقابله با اشتباهات و ارایه طرح مشخص برای نجات پاکستان.

اظهارات وی واکنش شدید وزارت خارجه پاکستان را در پی داشت.

وزارت خارجه پاکستان در خبرنامه‌ای نوشت: پاکستان نیازی به سخنرانی یا مشاوره ناخواسته از جانب کسی در مورد چگونگی کنار آمدن با چالش‌هایی که امروز با آن روبرو هستیم، ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در واکنش به پیشنهادات و توضیحات خلیلزاد درباره وضعیت سیاسی کنونی پاکستان گفت: به‌عنوان یک ملت مقاوم از شرایط سخت کنونی قوی‌تر بیرون خواهیم آمد.

در همین حال، منابعی گفته‌اند که خلیلزاد زمانی که ترامپ وی را نماینده ویژه تعیین کرد، روابط نزدیک با دولت عمران خان برقرار کرد.

یکی از منابع آگاه از تماس نزدیک بین دولت وقت تحریک انصاف و خلیلزاد، به اکسپرس تریبون گفته که خلیلزاد نقش کلیدی در نزدیک کردن عمران خان و ترامپ در مورد افغانستان ایفا کرد.

این درحالی است که سیاسیون پیشین افغانستان نیز از زلمی خلیلزاد در باره چگونگی فروپاشی دولت جمهوری اسلامی افغانستان انتقاد کرده‌اند.

خلیلزاد در این اواخر در رابطه به وضعیت ایران نیز اظهاراتی داشت و واکنش شدید دیپلمات‌های این کشور را برانگیخت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا