آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهخبر های مهمسیاست

رییس جمهور غنی در افتتاحیه«دسترخوان ملی»:

پس از این نباید از دنیا توسعه را صدقه بخواهیم/ باید سرشماری دقیق از مردم داشته باشیم

رییس جمهور محمد اشرف غنی پس از ظهر امروز برنامه «دسترخوان ملی» را افتتاح کرده و گفت که پس از این نباید مسئولیت انکشاف کشور را از دنیا صدقه بخواهیم و باید خود ما همت خود را به خرج داده و مسیر آینده خود را بسازیم.


به گزارش خبرگزاری دید، محمد اشرف غنی در مراسم افتتاح برنامه دسترخوان ملی، امروز شنبه(۲۸ سرطان) گفت که مردم افغانستان فقیر هستند ولی اراده یک ملت توانا را دارند و باید به توسعه دست یابند.
در مراسمی که بدین مناسبت در قصر چهارچنار ارگ برگزار گردیده بود، معاونین ریاست جمهوری، شماری از اعضای کابینه و همچنان والیان و نمایندگان سازمان های کمک کننده از طریق ویدیوکنفرانس حضور داشتند.
رییس جمهور غنی با گفت که در قاموس ما فقر و بی‌بضاعتی کلماتی‌اند که با دین، احساسات و وجدان ما بر می‌خورند و کلمات ناخوش آیند می‌باشند.
وی افزود که بی‌بضاعتی یک حادثه نیست، یک فاجعه است. یک دولت مسئول درد مردم خود را جدی می‌گیرد، اقدام می‌کند و واضح می‌سازد که یک قرارداد اجتماعی بین ملت و دولت وجود دارد.
رییس جمهور گفت که قرارداد اجتماعی، عقاید دینی و خاصتاً میراث خلفای راشدین برای ما همیشه این درس را داده است که باید از درد مردم خود آگاه بوده، مسئول و پاسخگو باشیم. همچنان در فرهنگ ملی ما دلسوزی، غمشریکی و تقسیم کردن نیم نان، از ارزش‌های بسیار والای ماست.
او خاطرنشان کرد: امروز روزی است که با افتتاح این برنامه گام دیگری در قرارداد اجتماعی برداشته شد. هدف نهایی ما در سال های آینده این است که پول به صورت مستقیم به خانواده‌ها که آدرس، هویت و موقعیت شان واضح باشد، برسد.
آقای غنی افزود: انتخابی که امروز کردیم، انتخاب دومی است، به این معنی که از راه شوراها و مؤسسات همکار پیش می‌رویم. امروز ما به مردم خود اعتبار کردیم که ملت این ظرفیت را دارد تا پول را استعمال نموده و حق را به حق دار برساند.
رییس جمهور غنی گفت: مسئولیت یک حکومت پاسخگو این است که وقتی شرایط اضطراری بیاید و خطر گرسنگی مردم را تهدید کند، ما باید مقدار خطر ضایعات را قبول کنیم، اما روز به روز تطبیق این برنامه‌ها بهتر و آسان‌تر می‌شود.
رییس جمهور کشور گفت که بعد از این مسئولیت انکشاف افغانستان را بر اساس صدقه از دنیا خواسته نمی‌توانیم. باید خود و منابع‌مان را به کار بیندازیم. ملت ما با وصف آن که ۹۰ در صد آن در زیر خط فقر دو دالری قرار دارد، احساس یک ملت توانا را دارد.
وی تاکید کرد: اگر کسی از پول فقرا سوء استفاده می‌کند، نه تنها خیانت به مردم است، بلکه خیانت در برابر خدا می‌باشد و ما جلو فساد را می‌گیریم.
رییس جمهور از تاثیرات مثبت میثاق امنیتی، گفت: امروز نخستین روزی می‌باشد که هنگام خواندن گزارش امنیتی، دریافتم که حتی یک واقعه امنیتی در کابل رخ نداده است، این نتیجه همکاری مردم و شناسایی صدها جانی و مجرم توسط آنها می‌باشد.
رییس جمهور گفت: دیدن مجرمین در وزارت خانه‌ها، توهین به ملت است. مجرمین به ویژه فرزندان وکلای پارلمان باید نخست خود شان مسئول باشند که اولاد های شان مجرم نیستند و کسی که این گونه اولاد تربیت می‌کند، از ملت معذرت بخواهد.
وی افزود که حکومت با قاطعیت برنامه‌های خود را تطبیق می‌کند و کسانی که فیر و تهدید کنند، مورد مجازات قرار می‌گیرند.
رییس جمهور غنی گفت که مردم با احصائیه مرکزی همکاری نمایند تا بدانیم که هر افغان کی است، در کجا زندگی می‌کند و چقدر جوان و کهن سال داریم، تا برنامه‌های خود را بر اساس آن پیش‌بینی کنیم و دولت بداند که چه کارهایی را به مردم کرده می‌تواند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا