آخرین اخباراسلایدشوافغانستانحقوق بشرعدلی قضایی

 پس از ۲۰ سال زندان درگوانتانامو، دو عضو طا-لبان به کابل رسیدند

خبرگزاری دید: دو عضو گروه حاکم پس از ۲۰ سال زندان در گوانتانامو، امروز دوشنبه ۲۳ دلو پس از آزادی، به کابل رسیدند و مورد استقبال سران حکومت سرپرست  قرار گرفتند.

 وزارت داخله طا-لبان، نام این دو زندانی تازه آزاد شده را ملاعبدالظاهر صابر و حاجی عبدالکریم گفته‌اند.

این درحالی است که برخی رسانه های خارجی روز گذشته (۲۲ دلو)  گفته بود ، آمریکا با آزادی «محمد رحیم حقمل افغانی» که به عنوان دستیار ویژه بن لادن فعالیت می‌کرد، علاوه بر یک زندانی دیگر افغان، در ازای آزادی رایان کوربت، زندانی آمریکایی در قید طا-لبان، موافقت کرده است و قرار بود این مبادله امروز ( ۲۳ دلو) انجام شود.

رایان کوربت که دارای یک موسسه غیردولتی در کابل بود، در آگست ۲۰۲۲ در کابل دستگیر شد. ظاهراً او پس از کشته شدن ایمن الظواهری در کابل، در پیوند با افشای محل اقامت رهبر القاعده در کابل، از سوی طا-لبان بازداشت گردید.

گروه حاکم؛ تا هنوز کشته شدن ایمن الظواهری در کابل را تایید نکرده است.

به بنیاد اطلاعات وزارت داخله طا-لبان، عبدالظاهر صابر، باشنده روستای حصارک مرکز ولایت لوگر است که در ماه مه سال ۲۰۰۲ توسط نیروهای آمریکایی بازداشت و پس از سپری کردن ۴ ماه در زندان بگرام، به گوانتانامو منتقل شده بود.

سپس به تاریخ ۱۶ جنوری ۲۰۱۷ عبدالظاهر از گوانتانامو به عمان منتقل شده و آنجا تحت نظارت قرار داشت.

فرد دوم، «عبدالکریم» از ولایت خوست است که در ۱۴ ماه اگوست/اوت سال ۲۰۰۲ در پاکستان بازداشت و پس از چند ماه در سال ۲۰۰۳ به آمریکا سپرده و به گوانتانامو منتقل شده بود.

به گفته سخنگوی وزارت داخله حکومت سرپرست، عبدالکریم پس از۱۴ سال از گوانتانامو آزاد و به کشورعمان انتقال یافت. او نیز مدت ۷ سال را درعمان تحت نظر بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا