آخرین اخبارافغانستانتحلیلترجمهسیاست

پیامی به کابل؛ سیاست خارجی پاکستان از تعامل تا تقابل!

این تغییر سیاست بسیار برجسته است و در زمانی رخ داده که روابط دوجانبه در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد. تصمیم برای اخراج افغانستانی‌های غیرقانونی از پاکستان و نظارت دقیق بر مرزها منجر به خونریزی‌های زیادی شده است و مقامات طا-لبان نارضایتی نشان داده‌اند

پاکستان موضع قاطعانه‌ای در قبال افغانستان اتخاذ کرده است. برای اولین بار، اسلام‌آباد شرایط تعامل خود را با کابل در مجامع بین‌المللی بیان کرده است. این امر از دیدگاه سیاست سنتی پاکستان و همچنین برای همسایه غربی‌اش که همه‌جانبه از آن مراقبت کرده بود، بسیار ناپسند است. نکته‌ای که شاید پاکستان را به این بن‌بست کشانده است، تهدید شدن موجودیتش است، زیرا همچنان با هجوم بازیگران غیردولتی که در افغانستان جنگ‌زده پنهان شده‌اند و ناتوانی گروه طا-لبان در بیرون راندن آن‌ها مواجه است. پیشنهاد نماینده دایم پاکستان در شورای امنیت سازمان ملل متحد این بود که تمام تعاملات آینده‌اش با افغانستان به اقدام علیه تحریک طا-لبان پاکستان بستگی دارد.

این تغییر سیاست بسیار برجسته است و در زمانی رخ داده که روابط دوجانبه در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد. تصمیم برای اخراج افغانستانی‌های غیرقانونی از پاکستان و نظارت دقیق بر مرزها منجر به خونریزی‌های زیادی شده است و مقامات طا-لبان نارضایتی نشان داده‌اند. این اظهارات جدید مبین آن است که به رسمیت شناختن رژیم طا-لبان از سوی پاکستان یا هر کشور دیگری در منطقه به همین سادگی انجام نمی‌شود و این امر نیازمند مهار «بیشتر» شبه‌نظامیان و ایجاد نظم و ترتیب در افغانستان است. این نسخه مطابق چیزی است که جامعه بین‌المللی مدت‌ها خواستار آن بود: تشکیل یک دولت فراگیر، تضمین حقوق زنان و اقلیت‌ها و پاکسازی اصطبل اوجیان از بقایای تروریزم است. (اصطبل اوجیان اشاره به اسطبل سلطان اوجیس در افسانه یونان است که بسیار کثیف بود و هرکول آن را یک‌روزه تمیز کرد)

پاکستان در شورای امنیت سازمان ملل نه تنها کابل را به دلیل نگرش قاطعانه‌اش در مورد مبارزه با تروریزم به حاشیه برد، بلکه همسایه شرقی دیگرش (هند) را نیز به دلیل مانورهای ادعایی‌اش در منطقه، از سایرین جدا کرد. گمان می‌رود که در شکاف‌های تروریستی اخیر در پاکستان دست خارجی وجود داشته و هند را نمی‌توان مقصر ندانست. به همین دلیل نماینده پاکستان به سازمان جهانی گفت که شواهد معتبری برای اثبات ادعای خود دارد و کم لطفی کشورها نیز باید در تحت فشار قرار دادن آن‌ها افزوده شود. زمان آن است که کابل مسئولانه عمل کند و از واکنش‌های نابخردانه خودداری کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا