آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

پیکار‌های انتخاباتی؛ غنی برای نامزدان رقیب مانع ایجاد می‌کند

واقعیت سخن این است که منابع دولتی به گونه عادلانه در اختیار نامزدان انتخابات قرار ندارد. آقای غنی چون زمام‌دار برحال کشور است، در مقایسه با دیگر نامزدان از امکانات و منابع دولتی بیشترین استفاده را می‌برد.

عکس آرشیفی از انتخابات پارلمانی

نُه روز از آغاز پیکار‌های انتخاباتی گذشته است. برخی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری معترض اند تیم حاکم که از نامزدان انتخابات است، برای نامزدان رقیب موانع و مزاحمت ایجاد می‌کند. رحمت‌الله نبیل، نامزد دسته انتخاباتی« امنیت و عدالت» به تازگی به « طلوع نیوز» گفت او به علت تهدید امنیتی نتوانسته است در یکی از همایش‌های انتخاباتی‌اش شرکت کند. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری به طلوع نیوز می‌گوید که نهاد‌های امنیتی برای او گزارش کرده‌اند که تهدیدات امنیتی وجود دارد.
آقای نبیل نامزد دسته انتخاباتی « دولت ساز» را که محمد اشرف غنی است متهم می‌سازد که از تهدیدات طالبان برای ضربه زدن به نامزدان رقیب استفاده می‌کند.
دسته انتخاباتی امنیت و عدالت در حالی آقای غنی را ایجاد موانع متهم می‌سازد که نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری احمدولی مسعود، تیم «دولت ساز» را متهم به سوء استفاده از امکانات دولتی می‌سازد.
هر چند پیکار‌های انتخاباتی خیلی سرد کلید خورده است اما، دیده می‌شود که آقای غنی از تمام منابع و امکانات دولتی در پیکار‌های انتخاباتی استفاده می‌کند. پیش از این نیز نامزدان انتخابات و احزاب سیاسی اشرف غنی را متهم می‌کردند که از امکانات دولتی بهره‌برداری انتخاباتی می‌کند. در خصوص روند عزل و نصب در کابینه کلی اعتراض وجود داشت- دارد.
بسیاری از نامزدان انتخابات، این روز‌ها شاکی‌اند که در پیکار‌های انتخاباتی نمی‌توانند به امکانات امنیتی دسترسی داشته باشند. دسته انتخاباتی امنیت و عدالت چند روز پیش گفت که به او اجازه نداده‌اند که از تالار لویه جرگه برای همایش انتخاباتی‌اش کار بگیرد. دسته‌های انتخاباتی « ثبات و همگرایی و دولت ساز» از سوی نهاد‌های ناظر بر انتخابات متهم‌اند که در پیکار‌های انتخاباتی مرتکب تخطی‌های انتخاباتی شده‌اند. در همایش‎های انتخاباتی این دو دسته برخی از کارمندان و مقامات ارشد حکومت حضور داشته‌اند. گزارش‌هایی وجود دارد که کارمندان دولتی در تنظیم همایش انتخاباتی تیم دولت ساز، دخیل‌اند و نقش ایفا می‎کنند.
واقعیت سخن این است که منابع دولتی به گونه عادلانه در اختیار نامزدان انتخابات قرار ندارد. آقای غنی چون زمام‌دار برحال کشور است، در مقایسه با دیگر نامزدان از امکانات و منابع دولتی بیشترین استفاده را می‌برد.
عدم دسترسی عادلانه به منابع انتخاباتی، ممکن است منجر به تحریم انتخابات شود. برخی از نامزدان انتخابات گفته‌اند که اگر وضعیت همین گونه پیش برود، انتخابات راتحریم می‌کنند.
تیم «دولت ساز» به رهبری آقای غنی از جشن صدمین سالروز استقلال افغانستان نیز استفاده کمپاین کرده است – می‌کند. اداره امور ریاست جمهوری که مسئول برگزاری جشن صدمین سالروز استقلال کشور است از نصب عکس‌های محمداشرف غنی در تابلوهای تبلیغاتی مربوط به این جشن اظهار بی‌خبری می‌کند. دسته انتخاباتی «دولت‌ساز» نیز مسئولیت نصب این عکس‌ها در تابلوهای تبلیغاتی مربوط به جشن صدمین سالروز استقلال کشور را برعهده نمی‌گیرد. شماری از نهادهای ناظر بر انتخابات و دسته‌های انتخاباتی، نصب عکس‌های آقای غنی را در این تابلوها نوعی سوء استفاده از یک مناسبت ملی و کمپاین خلاف قانون به نفع این نامزد تفسیر کرده‌اند.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا