آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

چرا چشم جهان به مرز افغانستان و تاجیکستان است

بعید به نظر می‌رسد که درگیری مسلحانه‌ای در مرز شکل بگیرد. نه دوشنبه و نه کابل مایل به دیدن چنین نتیجه‌ای نیستند. اما هر دو طرف از این تنش برای اهداف خود استفاده می‌کنند

منبع: پرسنزا
افغانستان و تاجیکستان ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند. اخیراً جنگ لفظی بین امامعلی رحمان رییس جمهور تاجیکستان و دولت طا-لبان در کابل آغاز شده است.
رحمان طا-لبان را برای بی‌ثباتی آسیای مرکزی با صادرات گروه‌های شبه نظامی مورد سرزنش قرار می دهد، در حالی که رهبری طا-لبان دولت تاجیکستان را به دخالت متهم کرده است.
در اوایل تابستان امسال، رحمان ۲۰ هزار سرباز را به مرز بسیج کرد و تمرینات و گفت‌وگوهای نظامی با روسیه و دیگر اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی برگزار کرد. در همین حال ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی دولت افغانستان تصاویری از نیروهای طا-لبان مستقر در ولایت تخار در مرز دو کشور را در توییتر منتشر کرد.
این در حالی‌ست که امرالله صالح و احمد مسعود نیز پس از درگیری‌های پنجشیر به تاجیکستان رفته‌اند و در آنجا مستقر شدند.
در ۱۱ سپتمبر ۲۰۲۱، سید مکرم عبدالقادرزاده رییس شورای اسلامی علمای تاجیکستان طا-لبان را در برخورد با زنان و ترویج تروریزم ضد اسلامی محکوم کرد.
در اواسط سپتمبر دوشنبه میزبان بیست و یکمین نشست شورای سران کشورها در سازمان همکاری شانگهای بود. عمران خان نخست وزیر پاکستان چندین بار با رحمان درباره وضعیت افغانستان گفت‌وگو کرد.
با بالا گرفتن جنگ لفظی{میان سران طا-لبان و تاجیکستان}، خان در ۳ اکتوبر با رحمان تماس گرفت و خواستار کاهش تنش شد. روسیه و چین نیز خواستار خویشتنداری شده‌اند.
بعید به نظر می‌رسد که درگیری مسلحانه‌ای در مرز شکل بگیرد. نه دوشنبه و نه کابل مایل به دیدن چنین نتیجه‌ای نیستند. اما هر دو طرف از این تنش برای اهداف خود استفاده می‌کنند.
رحمان می‌خواهد اطمینان حاصل کند که طا-لبان گروه تروریستی انصارالله را در کنترول خود نگه می‌دارند و طا-لبان به دنبال آن هستند که رحمان دولت آنها را به رسمیت بشناسد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا