آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

چرخش ۱۸۰ درجه طالبان؛ هدف حمله قندهار میلر بود یا رازق؟

حال پرسشی که مطرح می‌شود این است: چرا این گروه پس از ۶ روز موضع عوض کرده و می‌گوید که هدف حمله جنرال میلر بود. چه عاملی در عقب این مسئله نهفته است؟


گروه طالبان که لحظاتی پس از حمله مسلحانه در مقر ولایت قندهار که منجر به کشته شدن جنرال رازق فرمانده پیشین پولیس آن ولایت شد، مسئولیت آن را پذیرفته و گفتند که هدف آنان جنرال رازق بوده و این حمله به وسیله یک فرد نفوذی به نام « ابودجانه» انجام شده است، با چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای اکنون مدعی شد که هدف حمله جنرال اسکات میلر فرمانده عمومی حمایت قاطع بوده است.
پس از حمله مسلحانه در مقر ولایت قندهار و کشته شدن جنرال رازق، ذبیح‌الله مجاهد که خود را سخنگوی طالبان می‌گوید، مدعی شد که این حمله از سوی آنان بوده و هدف آن جنرال رازق.
یک روز پس از حمله، این گروه ویدئویی را در شبکه‌های اجتماعی نشر کرد که در آن فردی جوان که حافظ قرآن خوانده می‌شود؛ تمرین نظامی می‌کند و می‌گوید که جهاد بر هر فرد مسلمان فرض است.
گروه طالبان این فرد را عامل نفوذی خویش در قتل جنرال رازق معرفی کرده و به صورت رسمی گفت که هدف آنان ترور جنرال رازق بوده است.
سپس اسکات میلر فرمانده عمومی حمایت قاطع نیز در نشستی خبری در کابل گفت که هدف حمله مسلحانه او نبوده است.
هرچند پس از حمله، دیدگاه‌هایی مبنی بر ترور جنرال رازق از سوی نیروهای امریکایی مطرح شد و قراین نیز تا حدودی بر این مسئله مهر تایید می‌نهد، ولی گروه طالبان تاکید کرد که حمله از سوی آنان بوده است.
سپس حکومت افغانستان نیز به گونه رسمی حمله را به گروه طلبان نسبت داده و هدف آن را جنرال رازق دانست.
اکنون اما، وضعیت تا حدی تغییر کرده و به تازگی قاری یوسف احمدی سخنگوی دیگر گروه طالبان مدعی شده که هدف حمله جنرال میلر بود.
حال پرسشی که مطرح می‌شود این است: چرا این گروه پس از ۶ روز موضع عوض کرده و می‌گوید که هدف حمله جنرال میلر بود. چه عاملی در عقب این مسئله نهفته است؟
سناریوی اول می‌تواند این باشد: طالبان پس از ترور جنرال رازق با افکار عامه مواجه شده و ناگزیر شدند بگویند که هدف جنرال رازق نبود.
در چند روز گذشته، مردم به شدت نسبت به ترور جنرال رازق واکنش نشان داده و عاملان ترور او را تروریست خطاب کردند؛ صفتی که طالبان خوش ندارند با آن متصف باشند.
سناریوی دوم در تغییر موضع طالبان می‌تواند رهایی ملا برادر از زندان در پاکستان باشد.
پس از ترور جنرال رازق، ملا برادر در پاکستان از زندان رها شد و گفته‌هایی وجود دارد که رهایی او نیز بر تغییر موضع طالبان تاثیر گذاشته است.
سناریوی سوم: حمله و عامل آن از سوی استخبارات افغانستان به آن سوی خط مرزی دیورند مرتبط دانسته شد. این نیز به عنوان یک متحول، می‌تواند در عدول طالبان از موضع قبلی شان موثر باشد.
چه، با پذیرفتن آن این گروه وابسته به پاکستان خوانده شده و در افکار عمومی جامعه بیشتر زده خواهد شد.
به نظر می‌رسد، طالبان که شتاب‌زده پس از ترور جنرال رازق مسئولیت حذف را به دوش گرفته و خواستند از این مسئله استفاده روانی و تبلیغاتی علیه حکومت کنند، اکنون در دام افکار عمومی افتاده و با توجه به تحلیل‌های ارائه شده مبنی بر عدم توانایی آنان در مانور دادن در مکان‌هایی که مقامات نظامی امریکایی حضور داشته باشند، می‌خواهند شتاب‌زدگی خویش را جبران کرده و با تعریف دوباره مسئله، استفاده روانی و تبلیغاتی کلانتر کنند.
شکوهمند

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا