آخرین اخبارافغانستانتحلیلترجمهسیاست

چه کسی در خروج  پر هرج و مرج امریکا از افغانستان مقصر است؟

رسانه‌های ایالات متحده و قانون‌گذاران جمهوری‌خواه عینیت گزارش را زیر سوال بردند، زیرا این سند به جای این‌که از سوی یک نهاد مستقل تهیه شود از سوی شورای امنیت ملی کاخ سفید تهیه شده است

کاخ سفید روز پنجشنبه خلاصه ۱۲ صفحه‌ای از نحوه عملکرد دولت این کشور در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان منتشر کرد.

این گزارش تاکید می‌کند که تصمیم جو بایدن رییس جمهور ایالات متحده برای پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ تاریخ امریکا و خروج نیروها «کار درست» برای این کشور است. علاوه بر این، بیان می‌کند که چگونه اقدامات دولت بایدن به شدت «تحت شرایط ایجاد شده از سوی دونالد ترامپ سلف بایدن» محدود شده بود.

این گزارش تصدیق می‌کند که تخلیه‌ باید زودتر شروع می‌شد و ارتباطات در مورد خطرات و هشدارها در مورد تخلیه‌های احتمالی می‌توانست تهاجمی‌تر باشد. تأخیر را نیز بر گردن دولت افغانستان و ارتش این کشور و ارزیابی خوش‌بینانه ارتش و جامعه اطلاعاتی ایالات متحده می‌اندازد.

دونالد ترامپ رییس جمهور سابق امریکا به این گزارش واکنش نشان داد و گفت که دولت بایدن «بازی جدید خبرپراکنی» را برای منحرف کردن تمرکز و توجه به «تسلیمی بی‌کفایت خود در افغانستان» به راه انداخته است. وی در شبکه اجتماعی خود گفت: «بایدن مسئول است، نه هیچ کس دیگری!»

در همین حال، رسانه‌های ایالات متحده و قانون‌گذاران جمهوری‌خواه عینیت گزارش را زیر سوال بردند، زیرا این سند به جای این‌که از سوی یک نهاد مستقل تهیه شود از سوی شورای امنیت ملی کاخ سفید تهیه شده است. بررسی‌های تکمیل‌شده دقیق پسا-اقدام وزارت امور خارجه و پنتاگون با کانگرس در میان گذاشته شد و منتشر نخواهد شد.

جان کربی سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه در نشست خبری کاخ سفید از تصمیم دولت در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان دفاع کرد.

کربی گفت که هدف از این گزارش درک آنچه اتفاق افتاده است، نه این‌که کسی را مقصر بداند. وی همچنین تاکید کرد که پایان دادن به جنگ هرگز آسان نخواهد بود.

بازرس کل ویژه دولت ایالات متحده در ماه فبروری بررسی‌هایی را در مورد عواملی که باعث سقوط سریع نیروهای امنیتی افغانستان شد، انجام داد. در این گزارش آمده است: «به دلیل وابستگی (نیرو‌های امنیتی افغانستان) به نیروهای نظامی ایالات متحده، تصمیم برای خروج همه پرسونل نظامی ایالات متحده و کاهش چشمگیر حمایت ایالات متحده از (نیروهای امنیتی افغانستان) روحیه سربازان و پولیس افغانستان را از بین برد.» سیگار دولت ترامپ و بایدن هر دو را مقصر فروپاشی دانست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا