آخرین اخبارافغانستانسیاست

چین از گوترش خواست در تعیین نماینده ویژه برای افغانستان محتاط باشد

خبرگزاری دید: به دنبال تصویب قطع‌نامه شورای امنیت، معاون نماینده دایم چین در سازمان ملل از آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان خواست در انتصاب فرستاده ویژه برای افغانستان محتاط باشد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز گذشته قطع‌نامه‌ای را بر اساس ارزیابی مستقل افغانستان تصویب کرد که در آن از دبیرکل درخواست می‌شود تا یک نماینده ویژه برای افغانستان تعیین کند تا اجرای توصیه‌های این ارزیابی را عملی کند.

چین و روسیه به این قطع‌نامه رای ممتنع دادند و ۱۳ عضو باقی مانده شورای امنیت رای مثبت دادند.

در توضیح رأی، گنگ شوانگ معاون نماینده دایم چین در سازمان ملل از دبیرکل خواست تا در تعیین فرستاده ویژه با احتیاط برخورد کند.

چین همواره تاکید کرده است که در هنگام برخورد با موضوعات داغ، اقدامات انجام شده توسط شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل متحد، از جمله انتصاب نماینده ویژه، باید بر اساس ارتباطات کامل با کشورهای مربوطه و احترام به نظرات آن‌ها باشد.

وی افزوده است: بنابراین ما بر این عقیده هستیم که پیگیری ارزیابی مستقل توسط این شورا نیز باید در ارتباط کامل با مقامات افغانستان و با احترام به نظرات آن‌ها صورت گیرد و این تصمیم پس از رایزنی‌های گسترده با ذینفعان مختلف گرفته شود.

گنگ هشدار داده که انتصاب اجباری نماینده ویژه با بی‌توجهی به دیدگاه‌های کشور مربوطه نه تنها ممکن است منجر به ناتوانی نماینده ویژه در انجام وظایفش شود، بلکه تضاد و تقابل بین جامعه بین‌المللی و مقامات افغانستان را نیز تشدید می‌کند.

نماینده چین خاطرنشان کرد که چنین سناریویی کاملاً در تضاد با سیگنال ارسال شده توسط ارزیابی مستقل برای افزایش تعامل سازنده با مقامات افغانستان است.

چین و روسیه این نگرانی‌ها را در فرآیند مشاوره ابراز کردند و اصلاحات سازنده پیش‌نویس قطعنامه را پیشنهاد کردند که متأسفانه مورد توجه قرار نگرفت. او گفت که چین باید از رای دادن خودداری کند.

گنگ گفت: امیدواریم که در آینده، دبیرکل با احتیاط با تعیین یک فرستاده ویژه برخورد کند، به تقویت ارتباطات و تعامل با مقامات افغانستان ادامه دهد و برای یافتن راه حل های مناسب تلاش کند.»

او گفته که تاریخ افغانستان در دو دهه اخیر بارها ثابت کرده است که راه‌حل‌های تحمیل شده از خارج تنها به شکست ختم خواهد شد.

او گفته که در این روند، جامعه بین المللی باید به طور موثر با مقامات افغانستان برای ارائه حمایت و کمک به شیوه‌ای سازنده ارتباط برقرار کرده و تعامل کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا