آخرین اخبارافغانستانسیاست

چین: نتیجه‌گیری پنتاگون در مورد حمله هوایی در کابل بی‌رحمانه است

خبرگزاری دید: وزارت خارجه چین نتیجه بررسی وزارت دفاع امریکا را در مورد حمله هوایی نیروهای امریکایی علیه غیرنظامیان در کابل بی‌رحمانه‌ترین حکم خواند. طبق نتیجه‌گیری پنتاگون این حمله یک اشتباه غم‌انگیز بوده‌؛ اما ناشی از سهل‌انگاری جنایی نبوده‌ است که عوامل آن مستحق مجازات باشند.این حمله در ۲۹ آگست در کابل، در روزهای اخیر عملیات تخلیه انجام شد.


یک بازرس ارشد وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) نتیجه‌گیری کرده این حمله که به کشته شدن ۱۰ عضو خانواده احمدی از جمله ۷ کودک منجر شد، ناشی از یک سهل‌انگاری جنایی نبوده است و مسئولان عملیات مستحق تنبیه انضباطی نیستند.
با این حال، وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک کنفرانس مطبوعاتی روز پنجشنبه (۱۳ عقرب) در پاسخ به سوالی درباره این بازنگری گفت: «نتیجه بازنگری امریکا بی‌رحمانه‌ترین حکم علیه ۳۲ میلیون افغانی است که جنگ ویرانگر را تجربه کردند. مردم می‌پرسند، چرا باید ۱۰ شهروند افغانستان که هیچ گناهی نداشتند، توسط هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی کشته شوند؟ آیا می‌توان زندگی، حقوق بشر و آزادی‌های افغان‌ها را بی دلیل نادیده گرفت؟ این یک بار دیگر تکبر و استانداردهای دوگانه امریکا را در برخورد با مسایل حقوق بشر آشکار می‌سازد».
او افزود: «ما از ایالات متحده می‌خواهیم که به جان و حقوق بشر مردم افغانستان احترام بگذارد، حقیقت حادثه را علنی کند، عاملان آن را به دست عدالت بسپارد و به خانواده‌های قربانیان غرامت بپردازد». وانگ ونبین همچنین مدعی شد که در جریان عملیات نظامی امریکا در افغانستان در ۲۰ سال گذشته بیش از ۸۰۰ هزار نفر از جمله ۳۳۵۰۰۰ غیرنظامی کشته شده‌اند.
پیش از آن، امریکا پذیرفته ‌بود که در این حمله هوایی «اشتباه» کرده‌؛ در حالی که ابتدا مدعی شده‌ بود داعش را هدف قرار داده و انفجار موتر بمب‌گذاری عامل انتحاری، موجب مرگ اعضای این خانواده شده‌ است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا