آخرین اخبارجهانسیاست

چین: گزارش وزارت خارجه امریکا در مورد خروج از افغانستان مشکل واقعی را هویدا نمی‌کند

خبرگزاری دید: چین در واکنش به نشر گزارش وزارت خارجه امریکا در مورد خروج از افغانستان گفته که این گزارش مشکل واقعی را آشکار نمی‌سازد و ایالات متحده دیگر نباید به نام دموکراسی در امور داخلی سایر کشورها مداخله کند.

وانگ ونبین سخنگوی وزارت خارجه چین روز گذشته گفته که گزارش ایالات متحده در مورد خروج این کشور از افغانستان در ماه اگست ۲۰۲۱ مشکلات واقعی این کشور را آشکار نمی‌کند و از ایالات متحده خواسته است که به نام «دموکراسی» جنگ و دخالت در امور داخلی سایر کشورها را متوقف کند.

وانگ در نشست خبری گفته است: متأسفانه، موضوعاتی که واقعاً مستحق بررسی و بازتاب توسط ایالات متحده هستند در گزارش منعکس نشده است.

او مشکلات متعددی را که به اعتقاد او ایالات متحده باید در مورد آن‌ها فکر کند، از جمله جنگ علیه کشورهای مستقل با نقض قوانین بین‌المللی، مداخله در امور داخلی سایر کشورها به نام «دموکراسی» و انجام فعالیت‌های گزینشی ضد تروریزم که همه منجر به تلفات گسترده غیرنظامیان و اختلال در صلح و ثبات منطقه شده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین افزوده است: اگر گزارش ایالات متحده صرفاً برای منظم‌تر و شایسته‌تر کردن «لحظه کابل» بعدی باشد، نمی‌تواند به جامعه بین‌المللی پاسخ مسئولانه بدهد.

وی بیان داشته که آنچه ایالات متحده واقعاً باید انجام دهد این است که دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی افغانستان را به مردم افغانستان بازگرداند، تحریم‌های یکجانبه علیه افغانستان را لغو کند، اساساً سیاست نظامی خود را کنار بگذارد و تهاجم و مداخله بی‌رویه خود را با سایر کشورها اصلاح و از تکرار تراژدی در افغانستان جلوگیری کند.

وزارت خارجه امریکا چند روز پیش گزارشی در مورد خروج از افغانستان منتشر کرد که در آن از دولت‌های بایدن و ترامپ در مورد چگونگی خروج از افغانستان انتقاد شده است.

با این حال، منتقدین بر این باورند که چنین گزارش‌ها فقط اذهان عموم را از رویکردهای اشتباه و غیرمسئولانه ایالات متحده منحرف می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا