آخرین اخبارافغانستانسیاست

کارشناسان ایرانی برای نخستین بار از سرچشمه‌های هیرمند بازدید کرده‌اند

خبرگزاری دید: حسن کاظمی قمی نماینده ویژه و سفیر ایران در افغانستان می‌گوید که برای نخستین بار از هنگام امضای معاهده آبی، کار شناسان ایرانی از سرچشمه‌های رود هیرمند بازدید کردند.

سفیر و نماینده ویژه ایران در امور افغانستان گفت کارشناسان ایرانی برای اولین بار از سرچشمه‌های هیرمند در افغانستان بازدید کردند.

کاظمی قمی افزود: هیئت فنی ما در حال حاضر در کابل است بازدید انجام شده و به زودی گزارش آن به دست ما می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: این اولین بار است که متخصصان ایرانی از ایستگاه سنجش‌آب در منطقه «دهراود» بازدید می‌کنند.

سفیر ایران در افغانستان در ادامه گفت طبق معاهده‌، ما می‌توانیم نسبت به ادعای طرف مقابل مبنی بر کمبود آب تشکیک و ادعا را راستی‌آزمایی کنیم.

اخیراً «مولوی عبدالکبیر»، معاون سیاسی رییس الوزرا در ملاقات با رییس یوناما درباره اختلاف‌ با ایران بر سر حقابه رود هیرمند گفته بود: طا-لبان حاضر هستند در مورد حقآبه با مقامات ایران گفت‌وگو ‌کنند.

وی گفته است که «افغانستان به‌جز حق مشروع خود، در هیچ جا حقابه بیشتر نمی‌گیرد و اگر (ایران)، در این زمینه نگرانی داشته باشد، می‌توانیم نگرانی آنان را از راه گفت‌وگو و تفاهم حل کنیم».

طا-لبان بارها اعلام کرده به حقآبه رودخانه هیرمند پایبند است.

ایستگاه آب‌سنجی دهراوود در بالا دست بند کجکی است که میزان آب وارد شده به رودخانه هیرمند را محاسبه می‌کند؛ این محاسبه نشان می‌دهد که امسال سال پرآب یا کم آبی بوده است.

معاهده آب هیرمند بین دولت ایران و دولت افغانستان مشتمل بر یک مقدمه و دوازده ماده و دو پروتکل‌ضمیمه که در حوت ۱۳۵۱ به امضاء رسیده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا