آخرین اخبارافغانستانزنانسیاست

کرزی: باید دختران به مکاتب برگردند تا استقلال کامل شود

خبرگزاری دید: حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور در پیامی به مناسبت سالروز استقلال، خواستار بازگشایی مکاتب و دانشگاه به روی دختران شده و افزوده که در آن صورت استقلال کامل خواهد شد.

۲۸ اسد ۱۴۰۲ مصادف است با ۱۰۴ سالگی استقلال کشور از بریتانیا.

رییس جمهور پیشین کشور در این پیام از طا-لبان خواسته که دروازه مکاتب و دانشگاه‌ها را به روی دختران باز کنند تا «به معنای واقعی» صاحب استقلال شویم.

کرزی در پیامش تاکید کرد که صلح و ثبات پایدار و سرتاسری در کشور، توسعه و نجات یافتن از احتیاج به دیگران بدون کسب علم ممکن نیست.

او گفت: «آرزومندم تمام مردم کشور عزیز در قسمت تعلیم و آموزش فرزندان شان اعم از دختران و پسران از هیچگونه سعی و تلاش دریغ نورزند. در این روز تاریخی یکبار دیگر از حکومت اسلامی سرپرست می‌خواهم تا هر چه زودتر دروازه‌های مکاتب و پوهنتون‌ها را به روی دختران باز نموده و زمینه تعلیم و تحصیل را برای همه در سراسر کشور فراهم نماید تا با رهایی از احتیاج دیگران، به معنای واقعی صاحب استقلال و صاحب یک کشور خود کفاء شویم».

گفتنی است که در دو سال حاکمیت طا-لبان بر افغانستان دختران از رفتن به مکتب و دانگشاه منع شده  و نمی‌توانند در خارج از خانه کار کنند.

رئیس جمهور پیشین همچنین افزود که بیرون رفت از مشکلات موجود و برقراری صلح و ثبات پایدار در کشور، با حفظ و تقویت هر چه بیشتر اتحاد و اتفاق ملی و آغاز بلادرنگ مذاکرات بین‌الافغانی ممکن خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا