آخرین اخبارافغانستانسیاست

سیاف:

کس خوش باشد یا خفه صلح می‌کنیم

عبدالرب رسول سیاف از از رهبران جهادی، از سوی محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور به عنوان رییس جرگه مشورتی صلح انتخاب شد.

عبدالرب رسول سیاف از از رهبران جهادی، از سوی محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور به عنوان رییس جرگه مشورتی صلح انتخاب شد.
به گزارش خبرگزاری دید، آقای عبدالرب رسول سیاف گفت که صلح به هر قیمتی آمدنی است.
آقای سیاف گفت:« من از هیچ کدام تان خود را برتر نمی‌دانم من به تمام تان احترام دارم. رد کردن برای من مشکل بود، چون صلح یک امری خدایی و صلح یک عبادت است. امید است که تمام ما در این صلح تلاش کنیم».
رییس جرگه مشورتی صلح گفت که صلح خواست خدا و رسول اش است. باید همه مسلمانان این راه ادامه دهد. دروغ حرام اما در مورد صلح خدا اجازه داده است. در سه مورد دروغ که گناه کبیره است یکی مسئله صلح است که خداوند اجازه داده است.
کسی که در بین مردم گشت‌وگذار می‌کنند، برای صلح اگر دروغ هم بگویند، خداوند برایشان اجازه داده است.
به باور آقای سیاف، کسانی که دراین جرگه اشتراک نکرده‌اند تشویش نداشته باشند، همه مردم افغانستان صلح می‌خواهند و هیچ کس درمقابل اراده مردم ایستاده شده نمی‌تواند. اگر رییس جمهورکرزی گفته است که طالبان برادر است اساس قرآنی دارد. ما بین این دو برادر که مخالفت وجود دارد باید این را حل کنیم.
آقای سیاف تاکید کرده است که این ملت است که درآینده تصمیم می‌گیرد که چه می‌خواهد. رشته اصلی انتخابات در اسلام است، اسلام سری برگزاری انتخابات بسیار پا فشاری دارد به اندازه که یک ملا امام قریه هم باید به مشوره مردم انتخاب شوند. غربی های از ما انتخابات را یاد گرفتن ما از آنان یاد نگرفته ام. انتخابات یک اصل اسلامی و شرعی است. بسیار چیزها را غربی ها از فقه ما یاد گرفتند. ما در انتخابات از شریعت نمی برآیم بلکه شریعت را تطبیق می کنیم.
او گفت که ما امروز ما چیزی در قانون اساسی خود داریم که هیچ قانون اساسی در دنیا ندارد. در ماده سوم قانون اساسی افغانستان آمده است که هیچ قانون بدون قوانین الهی در کشور پیاده شده نمی‌تواند.
او گفت که اگر کسی می‌خواهد یا نمیخواهد صلح می‌آریم، در صلح این را هم درنظر می‌گیریم که قدم ما منجر به تقسیم قومی و تقسیم قدرت نشود.
آقای سیاف تصریح کرد که اگر افغانستان نا آرام شود، مانند آتشی می‌شود که دیگران را هم با خود می‌سوزاند.
به گفته وی، گرفتن این کشور آسان نیست که کسی آن را بگیرد و پارچه پارچه کند. افغانستان تا آخر پایدار خواهد ماند. جنگ‌های ایدئولوژیک آمد اما این ملک را تقسیم کرده نتوانست. من از یک چیز می‌ترسم که به اساس زبان و قوم ما را تقسیم نکنند. ما اگر هرقدر کوشش کنیم ، این ملک تمام شان تاجک شود ازبک شوند هرازه شوند پشتون شود امکان ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا