آخرین اخباراجتماعافغانستانحقوق بشرخبر های مهمزنان

گروه‌ حقوق بشر: سواستفاده آنلاین از بانوان فعال افغانستان پس اگست ۲۰۲۱ سه برابر شده است

خبرگزاری دید: گروه حقوق بشر گزارش داده که سوء‌استفاده آنلاین از زنان فعال سیاسی افغانستان پس از تسلط طا-لبان سه برابر شده است.

به نقل از آسوشیتدپرس، بر اساس گزارشی که امروز دوشنبه(٢٩ عقرب) توسط یک گروه حقوقی مستقر در بریتانیا منتشر شد، سوء‌استفاده آنلاین و سخنان نفرت انگیز که زنان فعال سیاسی در افغانستان را هدف قرار می‌دهد، از زمان تسلط طا-لبان بر این کشور به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

افغان ویتنس می‌گوید دریافته که پست‌های توهین‌آمیز سه برابر شده است، یعنی بین جون تا دسمبر ۲۰۲۱ و مدت مشابه سال ۲۰۲۲میلادی ۲۱۷ درصد افزایش یافته است.

تیم افغان ویتنس با تکیه بر تخصص به دست آمده از تحقیقات مشابه در میانمار، اطلاعات در دسترس عموم را از X که قبلاً توییتر نامیده می‌شد، تجزیه و تحلیل کرده و با شش زن افغانستانی مصاحبه‌هایی انجام داده تا ماهیت سوء استفاده آنلاین از زمان تسلط طا-لبان را بررسی کند.

در این گزارش آمده است که تیم بازرسان «بیش از ۷۸ هزار پست» نوشته شده به زبان‌های فارسی و پشتو – دو زبان محلی افغانستان – را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کردند که به «تقریباً ۱۰۰ گزارش از زنان فعال سیاسی افغانستان» اختصاص داشته است.

نویسندگان گزارش گفتند که مصاحبه‌ها نشان می‌دهد انتشار پست‌های توهین‌آمیز آنلاین به هدف قرار گرفتن زنان کمک کرده است.

مصاحبه شوندگان گزارش دادند که پیام‌هایی حاوی مطالب مستهجن و همچنین تهدید به خشونت جنسی و مرگ دریافت کرده اند.

یک زن به افغان ویتنس گفته است: من فکر می‌کنم نفرتی که آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهند با آنچه در زندگی واقعی احساس می‌کنند، تفاوتی ندارد.

طا-لبان تا کنون در این مورد اظهار نظری نکرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا