آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

گزارش قتل جمال خاشقجی، از سوی امریکا منتشر می‌شود

ایالات متحده اعلام کرده که گزارش سازمان سیا از قتل جمال خاشقجی که در ترکیه کشته شد، منتشر می‌شود.

به نقل از بی بی سی، جو بایدن رییس جمهوری امریکا روز گذشته(چهارشنبه۶حوت) به خبرنگاران گفت که این گزارش را – که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ تهیه شد اما در اختیار عموم قرار نگرفت – مطالعه کرده است.
او گفت قصد دارد با ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی تیلفونی در این خصوص صحبت کند. پیش از این دونالد ترامپ به ویژه از طریق جارِد کوشنر، داماد و مشاور ارشد خود با شخص محمد بن سلمان ارتباط نزدیکی داشت.
جن ساکی سخنگوی کاخ سفید،‌ گفت که جو بایدن فقط با ملک سلمان – ۸۵ ساله – تماس خواهد گرفت. او گفت این گزارش به زودی منتشر خواهد شد.
انتشار گزارش سازمان‌های اطلاعاتی درباره قتل جنجالی خاشقجی در راستای وعده جو بایدن برای بازبینی در روابط امریکا و عربستان سعودی ارزیابی می‌شود.
آقای بایدن از زمان رسیدن به قدرت به همکاری امریکا با عربستان سعودی در جنگ یمن خاتمه داده است. دولت او همچنین گروه حوثی‌های یمن را از فهرست سازمان های تروریستی ایالات متحده خارج کرده است.
سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا)‌ در سال ۲۰۱۸ میلادی نتیجه گیری کرد که محمد بن سلمان با قتل جمال خاشقجی موافقت کرد و احتمالاً دستور آن را نیز صادر کرده بود.
جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار ۵۹ ساله که برای نشریه واشنگتن پست می‌نوشت از منتقدان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان بود.
جمال خاشقجی روز دوم اکتوبر سال ۲۰۱۸ به همراه نامزدش به کنسول‌گری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرده بود. نامزدش مقابل کنسول‌گری به انتظار او ایستاد اما او هرگز از کنسولگری خارج نشد. به گزارش مقامات ترکیه او ابتدا خفه شد و سپس جسدش را ۱۵ نفر در داخل کنسولگری عربستان قطعه‌ قطعه و از آنجا خارج کردند. بقایای جسد او هرگز کشف نشد.
حکومت عربستان سعودی هر گونه ارتباط بین قتل آقای خاشقجی و محمد بن سلمان را رد کرده است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا