آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرخبر های مهمزنانسیاست

یوناما: وضعیت حقوق بشری در افغانستان وخیم است

خبرگزرای دید: همزمان با ۱۰ دسمبر روز جهانی حقوق بشر، هیئت معاونت سازمان ملل متحد(یوناما) اعلام کرده که وضعیت حقوق بشری در افغانستان وخیم است.

یوناما امروز یک‌شنبه (۱۹ قوس) با نشر اعلامیه‌ای از مقام‌های طا-لبان خواسته است تا به مناسب روز جهانی حقوق بشر، تعهدات حقوق‌بشری را به عنوان سنگ بنای آینده‌ای باثبات، صلح‌آمیز و مرفه برای افغانستان پذیرفته و از آن پشتیبانی کنند.

رزا اوتونبایوا رییس یوناما گفته است که مقام‌های طا-لبان مسئولیت گسترده‌تری در قبال همه مردم افغانستان برای ترویج و پشتیبانی از حقوق‌بشر، به ویژه حقوق زنان و دختران دارند.

به گفته وی، حقوق بشر باید حفظ شود تا رفاه، انسجام و ثبات آینده افغانستان تضمین شود.

در اعلامیه آمده است: «علاوه بر محدودیت‌های شدید اعمال شده بر زنان و دختران، یوناما به مستندسازی مصادیق قتل غیرقانونی، شکنجه و بدرفتاری، تنبیه بدنی، دستگیری و بازداشت خودسرانه و سایر موارد نقض حقوق زندانیان ادامه می‌دهد».

به گفته یوناما، افرادی‌که در دفاع از حقوق بشر به‌ ویژه در مورد حقوق زنان و دختران صحبت می‌کنند، با بازداشت خودسرانه، تهدید و سانسور مواجه می‌شوند.

پیش از این، شورای حقوق بشر سازمان ملل گفته بود که حقوق بشر در افغانستان در «وضعیت فروپاشی» قرار دارد و روی زندگی میلیون‌ها نفر تاثیر گذاشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا