آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

۱۱ عضو شورای امنیت: طا-لبان محدودیت‌ها علیه بانوان را لغو کنند

خبرگزاری دید: ۱۱ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌‌ای مشترک تبعیض علیه بانوان در افغانستان را محکوم کرده و خواستار لغو محدودیت‌ها علیه زنان و دختران شدند.

اکوادور، فرانسه، جاپان، مالت، کوریای جنوبی، سیرالئون، اسلوونی، سویس، بریتانیا، ایالات متحده و گویان روز گذشته پیش از برگزاری نشست شورای امنیت در مورد افغانستان بیانیه مشترک صادر کرده و از طا-لبان خواسته‌اند که سیاست‌‌ها و احکام علیه بانوان را در افغانستان لغو کنند.

نشست شورای امنیت دیروز پشت درهای بسته برگزار شد، اما بر بنیاد گزارش‌ها نتیجه‌ای در پی نداشته است.

نمایندگان ۱۱ کشور و امضاکنندگان بیانیه تعهدات مشترک برای زنان، صلح و امنیت (WPS)، در این بیانیه‌ بر تعهد قوی شان جهت پیگیری حقوق و منافع زنان و دختران در افغانستان تأکید کرده‌اند.

به گفته آن‌ها، صلح، ثبات و توسعه پایدار در افغانستان تنها در صورتی می‌تواند حاصل شود که یک روند سیاسی فراگیر مبتنی بر احترام به حاکمیت قانون و حقوق‌بشری همه مردم افغانستان وجود داشته باشد.

نمایندگان این کشورها گفته‌اند که زنان و دختران باید از حقوق انسانی و آزادی‌های اساسی خود در زندگی عمومی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برخوردار باشند.

آنان بر نقش ضروری زنان در پیش‌گیری و حل مناقشات، ایجاد صلح و واکنش بشردوستانه پافشاری کرده و گفته‌اند که مشارکت برابر زنان در انکشاف، اقتصاد و روندهای سیاسی در افغانستان حیاتی است.

نمایندگان کشورها افزوه‌اند که افغانستان به اعلامیه‌ جهانی حقوق‌بشر متعهد بوده و عضو کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان، کنوانسیون حقوق کودک، میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و سایر کنوانسیون‌های حقوق‌بشر است و باید تعهدات بین‌المللی این کشور رعایت شود.

آنان تصریح کرده که در قبال نقض حقوق‌بشر و جنایات علیه زنان و دختران باید پاسخگویی وجود داشته باشد.

اعضای شورای امنیت با تاکید بر اهمیت حیاتی کار هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) تأکید می‌کنند و از تلاش این نهاد و سایر آژانس‌های سازمان ملل متحد  قدردانی کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا