آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلسیاست

آيا كليد فتح ارگ در بلخ است؟

آقای نور به نيكی می‌داند كه رقبای درون سازمانی او در وضعيتی نيستند كه برايش چالش خلق كنند. او می‌داند كه افكار عمومی با چهره‌هايی كه رقبای درون سازمانی آقای نور خوانده می‌شوند، به نوعی مقاطعه كرده و از نقش آفرينی‌ها در انتخابات – چه در قامت نامزد يا عضو يک تيم – حمايت نمی‌كند.


سال‌ها است كه دفتر سياسی و مهمانخانه عطامحمد نور رييس اجرايی جمعيت اسلامی، همه روزه ميزبان صدها تن از متنفذان، فرماندهان، چهره‌های مطرح سياسی و جوانان از سراسر كشور می‌باشد.
با كناررفتن عطامحمد نور از مقام ولايت، اگرچه پيش‌بينی منتقدان بر اين بود كه احتمالاً از جوش و خروش محور سياسی بلخ كاسته شود و آقای نور يک دوره انزوا و حاشيه‌نشينی را تجربه نمايد، اما كسانی كه در اين روزها به مقر رييس اجرايی جمعيت اسلامی آمد و شد دارند از شلوغ مردم در دفتر سياسی وی و مهمانخانه‌های شهر مزار شريف سخن می‌گويند؛ مردمی كه از سراسر كشور برای رايزنی با آقای نور به اين شهر می‌آيند و روزها منتظر نوبت ملاقات می‌باشند.
دستياران آقای نور در گذشته همواره از كم خوابی شكايت داشتند. به همين خاطر وقتی چند روز پيش از يكی از دستياران‌اش پرسيدم كه آيا كمی فراغت يافته‌اند، گفت هنوز ملاقات‌ها بيش‌تر شده و در اين مدت هيچ‌گاه پيش از ساعت .٢:٠٠ شب نخوابيده‌اند.
يک مرور كوتاه به صفحه فيسبوک آقای نور نشان می‌دهد كه وی در يک هفته گذشته، به استثنای جوانان و روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی، بيش‌تر از صد چهره مطرح سياسی و يک تعداد قابل محاسبه‌ای از دیپلمات‌های خارجی را ملاقات كرده است.
در افغانستان رسم بر اين است كه وقتی دولتمردی از مقامش كناره‌گيری می‌كند يا كنار زده می‌شود، يک دوره انزوای تحميلي را سپری می‌كند. در اين جا مردم بيش‌تر شخصيت يک كس را با موقعيت شغلی‌اش می‌سنجند، تا با معيارهای ديگر.
اينكه دربار آقای نور بيش‌تر از پيش شلوغ شده است، علل و عوامل متعددی دارد. يكی از اين عوامل، برنامه‌ريزی او برای آينده و ايجاد يک حس خوش‌بينی در ميان مردم نسبت به انتخابات رياست جمهوری و پارلمانی پيش رو است.
آقای نور در ملاقات‌هايی كه با مردم و نخبگان سياسی و فرهنگی می‌داشته باشد، بر حضور پرشور و نقش آفرينی‌اش در انتخابات آينده رياست جمهوری و پارلمانی تاكيد می‌كند.
اگر چه آقای نور هنوز مشخص نساخته كه در انتخابات آينده نامزد می‌باشد و يا نامزدی را به ميدان می‌كشد، اما اين مسلم است كه می‌خواهد كليد فتح ارگ رياست جمهوری را در انتخابات آينده در دست داشته باشد.
آنچه به او اين اعتماد به نفس را می‌دهد تجربه نقش آفرينی او در انتخابات گذشته و حمايت‌های مردمی از مواضع سياسی او در سال‌های پسين است.
افزون بر اين، آقای نور به نيكی می‌داند كه رقبای درون سازمانی او در وضعيتی نيستند كه برايش چالش خلق كنند. او می‌داند كه افكار عمومی با چهره‌هايی كه رقبای درون سازمانی آقای نور خوانده می‌شوند، به نوعی مقاطعه كرده و از نقش آفرينی‌ها در انتخابات – چه در قامت نامزد يا عضو يک تيم – حمايت نمی‌كند.
چندی پيش وقتی عطامحمد نور طی توافق با ارگ رياست جمهوری از مقام خود كنار رفت، بسياری‌ها در شبكه‌های مجازی و در دنيای انترنت، وی را بازنده اين توافق خواندند.
اما باور من اين است كه برد و باخت در دنيای سياست يک امر ذهنی بوده و بازنده واقعی كسی است كه از برنامه‌ريزی برای آينده دست بكشد و شكست خود را بپذيرد.
آقای نور، جدا از اين‌كه در اين توافق چه به دست آورده و چه به دست نياورده است، دارد به شدت از فرصت به دست آمده برای انتخابات آينده برنامه‌ريزی می‌كند و من فكر می‌كنم اين تلاش‌ها تضمين كننده پيروزی او است.
شهید ثاقب

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا