آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

هشدار سازمان همکاری اسلامی به رژیم اسراییل: اشغال را خاتمه دهید!

خبرگزاری دید: نشست فوق‌العاوه شورای وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برای بررسی تجاوزات مستمر رژیم اسراییل به مردم فلسطین با صدور قطع‌نامه ۴۰ ماده‌ای پایان یافت.

این نشست به درخواست ایران، عربستان سعودی و پادشاهی اردن روز گذشته در جده برگزار شد.

در این نشست بر تمامی قطع‌نامه‌های سازمان همکاری اسلامی در رابطه با موضوع فلسطین و شهر قدس، محوریت موضوع فلسطین برای کل امت اسلامی، حق استقلال و ایجاد کشور مستقل فلسطین تاکید شد.

در قطع‌نامه‌ای که پس‌ از این نشست صادر شده، از کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی خواسته تمام اقدامات لازم را در همه سطوح برای توقف و مقابله با جنایات مرتکب شده توسط نیروهای اشغال‌گر اسراییل علیه مردم فلسطین، پاسخگویی عاملان آن و ارایه هر گونه حمایت مالی و کمک‌های بشردوستانه برای شکستن ۱۶ سال محاصره بر مردم فلسطین انجام دهند.

قطع‌نامه با استقبال از اقدامات موقت دستور دیوان بین‌المللی دادگستری، بر اجرای فوری اقدامات برای جلوگیری از ادامه اقدامات نسل‌کشی بیشتر علیه مردم فلسطین توسط اسراییل، قدرت اشغال‌گر، تاکید شد.

قطع‌نامه به تمامی کشورهایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در ارتکاب نسل‌کشی مردم فلسطین مشارکت دارند هشدار داده و آن‌ها را شریک مستقیم این جنایات دانسته است.

شرکت کنندگان از مواضع برخی کشورها که مدعی احترام به حقوق بشر هستند و در عین حال همچنان به حمایت از تجاوزات وحشیانه جاری علیه مردم بی‌دفاع فلسطین و اعطای معافیت از مجازات به رژیم اسراییل هستند، ابراز تاسف کرد.

قطع‌نامه همچنین از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی خواسته تحقیقات جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت را که توسط مقامات رژیم اشغال‌گر استعماری اسراییل مرتکب شده‌، تسریع بخشد.

سازمان همکاری اسلامی از شورای امنیت سازمان ملل خواسته که مسئولیت‌های خود را مطابق با منشور ملل متحد با اتخاذ همه اقدامات فوری برای اطمینان از توقف تجاوزات وحشیانه علیه مردم فلسطین بر عهده گیرد.

در قطع‌نامه آمده است: حملات مداوم ارتش اسراییل به جنوب لبنان که منجر به شهادت کودکان، زنان، سالمندان، خبرنگاران و امدادگران اورژانس شده است را محکوم می‌کنیم.

در بخشی دیگر این قطع‌نامه از کشورهای عضو خواسته شده تا از تلاش‌ها با هدف گسترش به رسمیت شناختن کشور فلسطین به عنوان عضو کامل سازمان ملل متحد پشتیبانی کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا