آخرین اخبارافغانستانزنانمصاحبه

مبینه ساعی خیراندیش: بلخ بستر مناسب برای خبرنگاران زن است

گفت‌وگو با مبینه ساعی خیراندیش رییس ساحوی دفتر نی در شمال افغانستان


گفت‌وگو با مبینه ساعی خیراندیش رییس ساحوی دفتر نی در شمال افغانستان
گفت‌وگو از اختر سهیل
به سلسله نشر و پخش گفت‌وگو با مسئولان و فعالان مدنی و رسانه‌ای، این بار خبرگزاری دید به سراغ مبینه ساعی خیراندیش مسئول ساحوی دفتر نی در شمال افغانستان؛ مزارشریف رفته است.
خبرگزاری دید: وضعیت خبرنگاران زن در بلخ چطور است؟
خیراندیش: البته مشکلاتی وجود دارد که خبرنگاران زن را در کل کشور تهدید می‌کند. اما، بلخ به تناسب دیگر بخش‌های کشور بستر مناسب برای خبرنگاران زن است.
خبرگزاری دید: آیا نهاد خانواده با فعالیت بانوان در رسانه‌ها موافق است؟
خیراندیش: بلی خیلی از خانواده‌ها با کار یک عضو خانواده شان که یک بانو باشد در رسانه‌ها مخالف هستند. در بسیاری از موارد چه زمانی که مسئول رادیو رابعه بلخی بودم و چه حالا که مسئول دفتر نی در شمال هستم، پیش قدم شدم با والدین خانواده صبحت کردم و توضیح دادم که بانوان همانند مردان حق کارکردن دارند.
خبرگزاری دید: چرا بیشتر بانوان با نام مستعار در رسانه‌ها مطلب می‌نویسند؟
خیراندیش: دید سنتی در جامعه سبب شده تا بسیاری از بانوان در رسانه‌ها با نام مستعار فعالیت کنند و مطلب بنویسند. بانوانی که روی پرده کار می‌کنند، یک نکرانی شان این است که وقتی در سطح شهر ظاهر شدند، شناخته نشوند. تجربه شده است جامعه بانوان رسانه‌ای را توهین و تحقیر کردند.
خبرگزاری دید: چه شمار از بانوان در بلخ در رسانه‌ها فعال هستند؟
خبراندیش: در ولایت بلخ بیش از ده‌ها بانو در رسانه‌های این ولایت در بخش‌های مختلف کشور مشغول هستند. شمار شان از کار راضی‌اند و شمار شان شاکی و این طبیعی است.
خبرگزاری دید: امیتازاتی که بانوان در بدل کار شان دریافت می‌کنند قناعت بخش است؟
خیراندیش: خوب اوضاع مالی رسانه‌ها حداقل در چند سال اخیر زیاد ایده‌ال نیست. بانوان در رسانه‌ها می‌کوشند خود را طبق شرایط موجود عیار نمایند و به کار شان ادامه بدهند.
خبرگزاری دید: آیا بانوان نمی‌توانند برابر مردان در رسانه‌ها رشد کنند؟
خیراندیش: بدون شک بانوان توانایی رشد را دارند. اگر امکانات مساوی برای بانوان فراهم شود، آن‌ها هم می‌توانند پا به پای مردان در رسانه‌ها کار کنند و رشد کنند.
خبرگزاری دید: چرا بانوان در وصف تهدیدات در رسانه‌ها کار می‌کنند؟
خیراندیش: کار بانوان در رسانه‌ها از نیازهای جامعه است. زنان حق دارند در بخش‌های مختلف در بیرون از منزل کار کنند و هیچ کس نمی‌تواند مانع حضور زنان در رسانه‌ها شود.
خبرگزاری دید: در کل وضعیت زنان در رسانه به تناسب گذشته بهبود یافته است؟
خیراندیش: بلی با گذشت زمان وضعیت کار بانوان در رسانه‌ها در حال بهبود یافتن است. چهار سال پیش بانوان در بلخ وضعیت دشواری داشتند که امروز شماری از آن دشواری‌ها از میان برداشته شده است.
خبرگزاری دید: پیشنهاد شما برای بانوانی که با نام مستعار در رسانه‌ها فعالیت می‌کنند چیست؟
خیراندیش: در گام نخست نیاز است که زنان کار شان در رسانه‌ها جدی بگیرند. بانوان بهتر است با هویت اصلی شان فعالیت کنند. هرگاه بانوان کار شان را جدی گرفتند، جامعه هم جدی خواهد گرفت.
خبرگزاری دید: در گام نخست بانوان در رسانه‌ها چه باید بکنند؟
خیراندیش: مهم‌ترین کار، جسارت بانوان فعال در رسانه‌ها است. جسارت بانوان می‌تواند جامعه مردسالار را نیز قناعت بدهد.
خبرگزاری دید: دفتر نی چه امکاناتی را می‌تواند برای بانوان فراهم کند؟
خیراندیش: دفتر نی در حوزه ارتقای ظرفیت، آموزش خبرنگاران و حمایت از فعایت رسانه‌ها و خبرنگاران تلاش می‌کند. خبرنگاران زن می‌تواند از این امکانات استفاده کند. کارگاه‌های آموزشی فرصتی است برای بانوان که فعالیت رسانه‌ای دارند.
خبرگزاری دید: از آمار خشونت علیه خبرنگاران در بلخ چیزی بگویید؟
خیراندیش: خوشبختانه در این مورد باید بگویم آمار خشونت علیه خبرنگاران در بلخ بسیار پایین است. تنها چند مورد خاص داریم که زیاد حاد نیست.
خبرگزاری دید: آینده بانوان در رسانه‌ها را چطور نگاه می‌کنید؟
خیراندیش: انتظار داریم که وضعیت زنان در رسانه‌ها و سایر حوزه‌ها رشد و بهبود پیدا کند. نگاه مردسالاری باید از میان برداشته شود و زنان دوشادوش مردان کار کنند.
خبرگزاری دید: سپاس از شما.
خیراندیش: زنده باشید!

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا