آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

سرور دانش در تجلیل از 26 دلو:

حکومت امارتی، عبوری و موقت ضرب صفر همه چیز است

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهور  امروز جمعه در تجلیل از بیست و ششم دلو، سی‌امین سالروز خروج نیروهای شوروی از افغانستان که در ارگ برگزار شده بود، دوره جهاد را افتخارآمیزترین مقطع تاریخ سیاسی کشور، یک رستاخیز بزرگ ملی و برگ زرین در تاریخ خواند.

به گزارش خبرگزاری دید، آقای دانش گفت: همه مردم افغانستان مجاهد هستند و هیچ کس نمی‌تواند این سکه افتخار آمیز را منحصر به گروه و جماعت خاصی بپندارد.

وی انحصار طلبی و خودخواهی های پس از جهاد را که سبب شد آرزوی جهاد مردم افغانستان برآورده نشود یک واقعیت تلخ خوانده، اما گفت این بدان معنی هم نیست که کسی همۀ ارزش‌های جهاد را زیر سوال ببرد.

وی با تأکید بر این که مردم افغانستان امروز هم در جایگاه مشابه قرار دارند گفت: ما باید امروز بیش از هر وقت دیگر به وحدت سیاسی و وحدت ملی خود پای بفشاریم و از هر نوع کژتابی و نارواداری دست برداشته و به ثبات سیاسی و منافع ملی خود بیندیشیم.

معاون دوم رییس جمهور با اشاره به شتاب گرفتن مذاکرات صلح نیز گفت که مردم نگران صلح نیستند، بلکه صلح گمشده همه مردم و آرزوی همه است و ما ضمن این که از هر نوع گفت‌گو برای صلح استقبال می‌کنیم، ولی در این رابطه نکات کلیدی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

آقای دانش تأکید کرد که هر نوع طرح صلح نباید به گونه‌ای طراحی و مدیریت شود که ما به عقب برگردیم و پروسه دولت سازی را که از ۱۸ سال پیش شروع شد، نیمه تمام گذاشته و دوباره از صفر شروع کنیم. کسانی که بار دیگر شعار دولت موقت را سر می‌دهند باید بدانند که این طرح ما را دوباره به عقب بر می‌گرداند.

وی با بیان این که نگرانی عمیق مردم ناشی از به مخاطره افتادن نظام و نهادهای اساسی دولت است گفت: این نگرانی به جا است؛ زیرا نظام سیاسی فعلی بر اساس ارزش‌هایی به وجود آمده که برخاسته از آرمان‌ها و آرزوهای تاریخی مردم است و ما از طالبان که قانون اساسی ما را کاپی از غرب می‌دانند، نه گلایه داریم و نه انتظاری غیر از این چون این گروه خود با تمام هویت و ماهیت خود وابسته به خارجی‌ها و کاپی‌ پالیسی‌های آنان است.

استاد دانش حفاظت از نظام کنونی، قانون اساسی و دفاع از دستاوردهای این نظام را شرط اصلی یک صلح پایدار دانست و افزود که هرگونه کجروی و یا عبور از قانون اساسی و نظام به هیچ وجه مورد قبول مردم افغانستان نیست.

معاون رییس جمهور با تأکید بر این که هیچ پروسه صلحی بدون حضور دولت افغانستان به فرجام نیک نمی‌رسد، از همه جوانب دخیل در قضیه افغانستان خواست که هیچ پروسه‌ای را در غیاب دولت افغانستان به عنوان تنها نماینده مشروع و قانونی مردم افغانستان، تعریف نکنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا