آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

برای سلامت انتخابات باید خواسته‌های احزاب جدی گرفته شود

با توجه به رسوایی انتخابات دور گذشته ریاست جمهوری، اکنون خواست احزاب و مردم این است که پیش از رفتن به سمت صندوق‏های رای، شفافیت انتخابات تضمین شود. شفافیت انتخابات از بنیادی ترین شاخصه های روند انتخابات است.


انتخابات ۲۸ میزان و انتخابات ریاست جمهوری در اول جوزای سال آینده باید به گونه شفاف و همه قبول برگزار شود. خواست احزاب سیاسی، ایتلاف ملی بزرگ و افکار عمومی کشور دقیقاً همین است که انتخابات و نتایج آن نباید از سوی کمیسیون انتخابات و حکومت کنونی سمتوسو داده شود. چیزی که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ اتفاق افتاد و منجر به شکلگیری حکومتی شد که اکنون افغانستان را در معرض سقوط و نابودی قرار داده است.
برخی از چهره‏های سیاسی کشور به شمول عطا محمد نور رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی و از اعضای برجسته ایتلاف ملی بزرگ هیچ گونه باوری به عملکرد کمیسیون انتخابات ندارد.
عطا محمد نور در پیام عیدی‏اش، به کمیسیون انتخابات و حکومت هشدار داده است که باید به خواسته‏های مشروع و برحق احزاب سیاسی توجه کنند. آقای نور گفته اگر خواست احزاب و نیرو‏های سیاسی عملی نشود، روی گزینه حکومت موقت کار خواهند کرد.
فکر ایجاد حکومت موقت زمانی شکل می‏گیرد و گرفته است که کار کمیسیون انتخابات برای احزاب و مردم قابل قبول نیست. کمیسیون و حکومت نباید زمینه ایجاد حکومت موقت را فراهم نمایند.
مهلت دو هفته‏ای احزاب سیاسی به حکومت و کمیسیون انتخابات ظاهراً بدون نتیجه به پایان رسیده است. احزاب سیاسی و ایتلاف ملی بزرگ امروز با نشر یک اعلامیه خبر داد که نافرمانی‏های مدنی آنان امروز از کابل رسماً شروع شده است.
احزاب سیاسی چندی پیش اعلام کرده بود در صورتی که خواسته‏های انتخاباتی آن ها محقق نشود، دست به نافرمانی‏های مدنی خواهند زد. قرار است این اعتراضات مدنی در سراسر کشور برگزار شود.
با آن‏که تاکنون روشن نیست که آیا انتخابات پیش رو در زمان معین آن برگزار می‏شود یا‏نه، اما از اوضاع معلوم است که انتخابات پیش‏ رو وضعیت بحرانی در پیش دارد. کمیسیون انتخابات و حکومت افغانستان می باید به خواسته‏های احزاب و ایتلاف ملی بزرگ توجه کند و پروسه انتخابات را که یک روند دمکراتیک نجات دهد.
با توجه به رسوایی انتخابات دور گذشته ریاست جمهوری، اکنون خواست احزاب و مردم این است که پیش از رفتن به سمت صندوق‏های رای، شفافیت انتخابات تضمین شود. شفافیت انتخابات از بنیادی ترین شاخصه های روند انتخابات است.
در ایام روند ثبت نام رای‏دهندگان، شناسنامه‏های جعلی به پیمانه وسیع آن توزیع شده است ودرعین حال، آمار بیش از ۹ میلیون ثبت نام کننده که از سوی کمیسیون انتخابات منتشر شده است برای احزاب پذیرفتنی نیست.
محمد محقق، عطا محمد نور و حتی گلبدین حکمتار، در برابر این آمار اعتراض داشته است و آن را دروغین و جعلی خوانده است.
روی همین دلیل، باید بایومتریک که از عمده ترین خواسته‏های احزاب سیاسی است در انتخابات عملی شود. کمیسیون انتخابات اعلام کرده است که روند بایومتریک ممکن نیست.
آنچه حداقل در چند ماه اخیر به مشاهده رسیده، نشان می‏دهد که کمیسیون انتخابات هیچ اقدام به منظور شفافیت انتخابات انجام نداده و سعی کرده به نوعی وقت‏کشی کند.
به باور نویسنده، شفافیت انتخابات پیش ‏رو در صورتی ممکن است که کمیسیون انتخابات و حکومت به خواست احزاب، بدون ملاحظات سیاسی تمکین کنند.
درحال حاضر، هیچ آدرس به کارکرد کمیسیون‏های انتخاباتی اعتماد ندارد. جامعه جهانی نیز هرگاه در مورد انتخابات افغانستان سخن زده است، تاکید روی شفافیت این پروسه داشته است.
از نگرانی جامعه جهانی هم پیدا است که کمیسیون انتخابات هنوز نتوانسته برای برگزاری یک انتخابات خالی از تقلب اعتمادسازی کند.
وقتی فهرست نهایی نامزدان انتخابات پارلمانی از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی منتشر و با جنجال مواجه شد، نامزدان حذف شده تاهنوز شاکی‏اند و می‏گویند کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی با آن ها برخورد سیاسی کرده است.
یک عضو کمیسیون انتخابات چندی پیش به خبرگزاری دید، گفته بود که عملکرد کمیسیون شکایات انتخاباتی در مورد بررسی و اعلام لیست نهایی نامزدان دچار مشکل بوده است. وقتی کمیسیون‏های انتخاباتی نسبت به کار همدیگر این قدر بی باور باشند، چطور احزاب سیاسی و مردم اعتماد کنند که هیچ خطر انتخابات پیش‏ رو را تهدید نمی‏کند.
روایت کمیسیون انتخابات و حکومت همواره این بوده که آن ها برای اجرای انتخابات شفاف عزم راسخ و قوی دارند. اما این موضوع را نباید فراموش نمود که شفافیت انتخابات را این گونه روایت‏ها تضمین نمی‏کند و باید در حوزه عملی کار‏های بنیادی صورت بگیرد.
در حوزه نظری کار کمیسیون انتخابات هیچ گونه خلایی در خود ندارد، اما در حوزه عملی به خوبی روشن است که کمیسیون انتخابات تمام جوانبی را که مانع شکل گرفتن تقلبات گسترده در انتخابات میشود، بررسی نکرده است.
کمیسیون انتخابات و حکومت اگر باور به برگزاری یک انتخابات شفاف دارند، بایستی به خواست احزاب تمکین کنند.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا