آخرین اخبارافغانستانجهانخبر های مهمسیاست

آغاز نشست اسلو؛ حل معضل افغانستان در آجندا است

خبرگزاری دید: همزمان با آغاز نشست اسلو در مورد حل منازعات و درگیری‌ها، گروهی از زنان افغان علیه اشتراک هیئتی از طا-لبان اعتراض کردند.

بیش از ١٠٠ میانجی‌گر برجسته امور درگیری، تصمیم‌گیرندگان سطح بالا و بازیگران فرایندهای صلح، نمایندگان و فعالان مدنی کشورهای مختلف از جمله چهره‌هایی از افغانستان و هیئتی از طا-لبان در ناروی گردهم آمدند.

حل منازعات و درگیری و برقراری صلح پایدار در افغانستان نیز در آجندای این نشست قرار دارد.

در پی اعتراضات به نشست قبلی اسلو، ناروی از دعوت رهبران ارشد طا-لبان به نشست کنونی خودداری کرده است.

با این حال، طبق گزارش‌ها هیئتی از طا-لبان امروز به ناروی رسیده است تا در این نشست‌ها شرکت کند.

همزمان با آغاز نشست این هفته در اسلو، گروهی از از زنان معترض تحت عنوان «شبکه مشارکت سیاسی زنان افغانستان» در واکنش به نشست اسلو با حضور هیئتی از طا-لبان در مورد افغانستان تجمع اعتراضی ترتیب داده‌اند.

این زنان معترض امروز سه‌شنبه (٢٣ جوزا) بیانیه‌ای منتشر و اعلان کردند که این سومین بار است که دولت ناروی زیر پای طا-لبان فرش سرخ پهن می‌کند و آشکارا از آن‌ها حمایت کرده و از آن‌ها دعوت می‌کند.

بر اساس این بیانیه، از آنجایی که طا-لبان همچنان در فهرست سیاه سازمان ملل هستند، نباید اجازه سفر به آنان داده شود.

معترضین می‌گویند: «طا-لبان در دو سالی که از بازگشت به افغانستان می‌گذرد، رنج و عذاب را برای مردم به ارمغان آورده اند. از دستاوردهای آن‌ها در این دوره می‌توان به ممنوعیت کار زنان، بستن مکتب‌های دخترانه، تشدید فقر و بیکاری، افزایش اجبار، مهاجرت، تشدید ازدواج‌های اجباری دختران زیر سن قانونی، افزایش قتل‌های ناموسی و خودکشی در میان زنان، محدودیت و سانسور رسانه‌ها، افزایش جابجایی‌های اجباری، تشدید ناامنی و وحشت در افغانستان، بازداشت و شکنجه خودسرانه زنان معترض، فعالان مدنی، خبرنگاران و هنرمندان یاد کرد».

این معترضان گفته‌اند که مردم افغانستان از این رفتار دوگانه جامعه جهانی خسته شده‌اند.

گفتنی است که با تغییرات عمده قدرت‌ در جهان و منطقه، این نشست به اشتراک کنندگان محیط غیررسمی برای شریک ساختن دیدگاه‌ها و ارزیابی وضعیت و ایجاد صلح در پس‌زمینه رقابت جئوپولیتیکی فزاینده فراهم می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا