آخرین اخبارافغانستانتحلیلترجمهزنانسیاست

آیا دادگاه جهانی می‌تواند به حقوق زنان در افغانستان رسیدگی کند؟

زنان و دختران افغانستان سزاوار روزی هستند که در دادگاه علیه تبعیض حضور داشته باشند و دیوان بین‌المللی کیفری می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. حمایت تنها یک دولت عضو کنوانسیون رفع اشکال تبعیض علیه زنان CEDAW می‌تواند این امر را تحقق بخشد

در هفته‌های اخیر توجه جهان روی دادگاه بین‌المللی دادگستری (ICJ) در لاهه متمرکز شده است، زیرا بالاترین نهاد قضایی سازمان ملل به پرونده افریقای جنوبی گوش داد که اسراییل را به نقض کنوانسیون نسل‌کشی ١٩٤٨ در غزه متهم می‌کند. در حالی که تصمیم‌گیری در مورد این شایستگی احتمالاً سال‌ها طول خواهد کشید، اما این دادگاه در ٢٦ جنوری اقدامات موقتی را صادر کرد که شامل الزام اسراییل به جلوگیری از نسل‌کشی علیه فلسطینیان در غزه می‌شود.

این پرونده یکی از چندین ادعای حقوق بشری است که در دیوان بین‌المللی دادگستری وجود دارد. یکی از گروه‌هایی که با علاقه به آن چشم دوخته است، زنان افغانستان هستند، چه در داخل کشور و چه در دیاسپورا.

دادگاه جهانی لاهه عمدتاً مسئول حل و فصل اختلافات بین دولت‌ها بر سر موضوعات حقوق بین‌الملل است. برخی از موارد اخیر آن مربوط به حقوق بشر است. در نوامبر ۲۰۱۹، گامبیا پرونده‌ای را بر اساس کنوانسیون نسل‌کشی علیه میانمار در رابطه با نسل‌کشی ادعایی علیه روهینگیا مطرح کرد. در جون ٢٠٢٣، هالند و کانادا پرونده‌ای علیه سوریه به اتهام نقض کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه شکنجه تشکیل دادند.

از زمان به دست گرفتن قدرت در افغانستان در اگست ٢٠٢١، طالبان سرکوب وحشیانه‌ای را علیه زنان و دختران تحمیل کرده و حقوق آن‌ها را در همه جنبه‌های زندگی، از جمله توانایی آن‌ها برای تحصیل، کار، زندگی عاری از خشونت، دسترسی به خدمات صحی، مشارکت در اجتماع، آزادی حرکت و حتا قدم زدن در پارک نقض کرده است. این سوء‌استفاده‌ها همچنان در حال تشدید است و نقض آشکار کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان (CEDAW) است که افغانستان در سال  ٢٠٠٣ آن را تصویب کرد. کنوانسیون رفع اشکال تبعیض علیه زنان CEDAW به کشورهای طرف معاهده اجازه می‌دهد تا اختلافات خود را با سایر کشورها درباره «تفسیر یا تطبیق» کنوانسیون که با مذاکره یا داوری حل و فصل نشدند، به دادگاه بین‌المللی ICJ راجع کنند.

بسیاری از دولت‌ها در سراسر جهان حمله همه جانبه طا-لبان به حقوق زنان و دختران را محکوم کرده اند. در حالی که دادگاه بین‌المللی کیفری در حال تحقیق در مورد جنایات طا-لبان است، این دادگاه به دولت‌هایی که همبستگی خود را با زنان افغانستان ابراز کرده‌اند، راه عملی دیگری برای قرار دادن سوء‌استفاده‌های طا-لبان زیر نظر قضایی ارایه می‌کند – روشی که چنانچه در سایر پرونده‌های اخیر نشان داده شد، می‌تواند اقداماتی را روی دست گیرد و منجر به تاثیرات مثبت شود.

زنان و دختران افغانستان سزاوار روزی هستند که در دادگاه علیه تبعیض حضور داشته باشند و دیوان بین‌المللی کیفری می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. حمایت تنها یک دولت عضو کنوانسیون رفع اشکال تبعیض علیه زنان CEDAW می‌تواند این امر را تحقق بخشد.

نویسنده

هدر بار رییس بخش زنان دیدبان حقوق بشر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا