آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

آیا هنوز هم می‌شود با طالبان مذاکره کرد؟

گزارش ها از گروه‌های پراکنده در میان چهره‌های ارشد طالبان در بیرون از افغانستان حاکی از آن است که با نزدیک شدن به هر گونه گفت‌وگو، جبهه متحد طالبان احتمالاً در معرض تهدید قرار دارد

هر چه مذاکرات صلح بین حکومت افغانستان و طالبان نزدیک‌تر می‌شود، اختلافات داخلی در میان این گروه شبه‌نظامی می‌تواند هر گونه امید برای حل و فصل را از بین ببرد.
روز یکشنبه، منابعی به رویترز گفت که مذاکرات احتمالاً در همین ماه آغاز می‌شود و رییس جمهور غنی مصمم به گفت‌وگوی قریب‌الوقوع با طالبان است. ریاست جمهوری افغانستان در بیانیه‌ای گفت: «آتش‌بس، آزادی زندانیان و کاهش خشونت زمینه را برای گفت‌وگو ایجاد کرده تا به زودی آغاز شود و حکومت کاملاً آماده است».
زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا که تازه با طالبان در دوحه و حکومت پاکستان در اسلام‌آباد دیدار داشته، اکنون به کابل سفر کرده است. طبق بیانیه وزارت خارجه امریکا، هدف از این دیدارها، دستیابی به توافق بین طرف‌های افغانستان روی گام‌های عملی بعدی لازم برای آغاز گفت‌وگوهای میان‌افغانی است.
با امکان‌پذیر شدن آینده‌ای بدون ایالات متحده به عنوان نیروی اشغال‌گر، برای اولین بار پس از دو دهه، این سئوال که آیا طالبان از یک گروه شورشی به یک بازیگر سیاسی تبدیل خواهد شد، دور از ذهن نیست.
با این حال، گزارش از گروه‌های پراکنده در میان چهره‌های ارشد طالبان در بیرون از افغانستان حاکی از آن است که با نزدیک شدن به هر گونه گفت‌وگو، جبهه متحد طالبان احتمالاً در معرض تهدید قرار دارد. رادیو آزادی از ظهور گروهی تحت عنوان حزب «ولایت اسلامی» متشکل از اعضای ارشد طالبان خبر داد. گزارش تیم نظارتی سازمان ملل به شورای امنیت این سازمان در اول ماه جون بیان می‌دارد که «دست‌کم یک گروه از اعضای ارشد طالبان، گروه جدیدی، مخالف هر نوع توافق‌نامه صلح را تشکیل داده است».
از سویی هم، پس از احتمال مرگ ملا هبت‌الله آخوندزاده رهبر این گروه در اثر ویروس کوید-۱۹، گزارش‌ها می‌رساند که نبردی بر سر جانشینی بین طالبان نیز رخ خواهد داد.
در همین حال، ملا محمد یعقوب – پسر ملا عمر بنیان‌گذار طالبان – بنا بر گزارش‌ها، به دنبال تحکیم قدرت خود است در حالی که دیگر رهبران ارشد این گروه به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.
تضعیف شدن طالبان می‌تواند برای حکومت افغانستان سودمند باشد، اما این طور نخواهد بود، اگر نداند با چی کسی باید مذاکره کند.
یکی از مقامات حکومت افغانستان می‌گوید: «ما به طالبان متحد نیاز داریم. اما مشکل اصلی اکنون این است که تا دو سال پیش در رهبری مرکزی، همه چیز در مورد جهاد و خلاص شدن از شر اشغال‌گران بود و اصول مذهبی. در حال حاضر، صرفاً برای قدرت است. کی چی می‌گیرد. مسئله پول و قدرت است».

نویسنده

کولم کوین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا