آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

رییس جمهور غنی در جرگه:

آینده کشور به دست مردم است نه کشورهای دیگر/ ما توافق صلح کوتاه مدت نمی‌خواهیم

جرگه مشورتی صلح، امروز دوشنبه ( ۹ ثور) با حضور رییس جمهور غنی، محمد سرور دانش معاون رییس جمهور، عبدالرب رسول سیاف و ده‌ها شخصیت سیاسی و جهادی از سراسر کشور، رسمأ به کارش آغاز کرد که قرار است برای چهار روز ادامه داشته باشد. در این جرگه بیش از ۳۲۰۰ اشتراک کننده حضور یافته است.

جرگه مشورتی صلح، امروز دوشنبه ( ۹ ثور) با حضور رییس جمهور غنی، محمد سرور دانش معاون رییس جمهور، عبدالرب رسول سیاف و ده‌ها شخصیت سیاسی و جهادی از سراسر کشور، رسمأ به کارش آغاز کرد که قرار است برای چهار روز ادامه داشته باشد. در این جرگه بیش از ۳۲۰۰ اشتراک کننده حضور یافته است.
رییس جمهور غنی در مراسم افتتاح این جرگه مشورتی صحبت کرد و گفت که جرگه مشورتی صلح برای پایان دادن به جنگ و نقشه راه صلح باید خیلی زودتر از این برگزار می‌شد.
آقای غنی در مورد برگزاری این جرگه مشورتی گفت که لویه جرگه در تاریخ کشور همیشه برای حل یک بحران کلان برگزار می‌شد و ما هم امروز این عنعنه ملی را برای پایان دادن به جنگ در کشور برگزار کردیم و امیدواریم تا ختم جنگ را شاهد باشیم.
رییس جمهور غنی در مورد مذاکرات صلح با طالبان گفت که صلاحیت مذاکره با طالبان را مردم دارد نه ارگ و نه هیچ کشور دیگر.
غنی همچنان گفت که طالبان نباید از مذاکره با ملت و دولت افغانستان بگذرد و باید با ملت و دولت مردم مذاکره کنند تا شاهد یک صلح سرتاسری باشیم.
وی همچنان در باره مذاکرات صلح گفت که هیچ کشور حق تصمیم‌گیری در باره آینده کشور را ندارد این صلاحیت مردم است که در باره آینده کشور شان تصمیم بگیرند.
او همچنان گفت که پیمان‌های کوتاه مدت برای صلح مورد قبول ما نیست. ما از تاریخ یاد گرفتیم که باید به یک توافق دایمی و همه شمول دست یابیم. دوام جنگ در کشور جز نتایج منفی هیچ دستاورد دیگری ندارد.
وی با اشاره به دوام جنگ گفت که اگر صلح در کشور تامین نشود ما قوی‌تر از همیشه مبارزه خواهم کرد و برای کشور مان از جان مان می‌گذریم.
وی با تشکر از اشتراک کنندگان این جرگه گفت که شما از ۳۱ میلیون انسان این سرزمین نمایندگی می‌کنید و این ملت از واخان تا چاربرجک – از اسلام قلعه تا سپین بولدک و از آقینه و البرز تا سپین غر و رودات همه گوش به آواز شما هستند.
دولت شما قرار است سیاست مذاکره و تفاهم را به اساس حرف سه هزار نفر نماینده جمع شده در این اتاق بزرگ ملی شکل بدهد و ترتیب کند. این کار به مراتب و مراتب بهتر از آن است که من در انحصار ۱۵ نفر در شعاع شش کیلومتری ارگ باشم و اتصال به صدای مردم نداشته باشم.
وی گفت لویه جرگه تسهیل کننده صدای مردم افغانستان است، از نظر زمانی لویه جرگه همین حالا باید تدویر می‌یافت که به خیر تدویر یافت، هر نوع تصمیم بدون مشوره با مردم خام است.
گفتنی است که لویه جرگه مشورتی صلح از سوی اکثر جریان‌های سیاسی، نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، فعالان مدنی و حقوق زنان و برخی از نهادها تحریم شده است و تحریم کنندگان این جرگه گفته‌اند که برگزاری لویه جرگه از سوی ارگ کمپاین انتخاباتی است نه برای رسیدن به صلح در کشور.
گروه طالبان نیز در واکنش به برگزاری این جرگه گفته بود که برگزاری لویه جرگه در کابل گفت‌وگوها و پیشرفت‌ها در روند صلح را به خطر می‌اندازد.
رسول شهزاد_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا