آخرین اخباراجتماعافغانستانخبر های مهم

اعمال محدودیت‌ها بر مراسم عزاداری محرم در کابل

خبرگزاری دید: همزمان با فرارسیدن دهه محرم، محدودیت‌هایی از سوی طا-لبان بر مراسم عزاداری شیعیان وضع شده است.

طا-لبان در اقدامی غیرمنتظره از شیعیان در کابل خواسته‌اند‌ که تعداد مساجد و تکایایی را که در آن‌ها مراسم‌ عزاداری محرم برگزار می‌شود، کاهش دهند.

از سویی هم، محمد قاسم خالد والی کابل به تاز‌گی در دیدار با شماری از علما و بزرگان اهل تشیع گفته است: به شهروندان اهل تشیع اطمینان می‌دهم که امنیت کامل در ایام محرم تامین خواهد شد و آنان می‌توانند مراسم مذهبی‌شان را در فضای آرام برگزار کنند.

پیش از این، مساجد شیعیان و مکان‌های آموزشی بارها هدف حملات مرگبار انتحاری قرار گرفته‌ است.

در دو سال گذشته نیروهای طا-لبان امنیت عزاداری شیعیان در روز عاشورا را تامین کرده‌اند.

در همین حال، شماری از جامعه شیعیان کابل گفته‌اند که هیئتی از نمایندگان وزارت‌ اطلاعات و فرهنگ، فرماندهی امنیه کابل، استخبارات، امر به‌ معروف و ارشاد حج و اوقاف در دو روز گذشته به محلات شیعه‌نشین رفته و گفته‌اند در شمار زیادی از مساجد و تکایا مراسم عزاداری محرم برگزار نشود.

به گفته آن‌ها، مسئولان طا-لبان به چندین منطقه شیعه‌نشین کابل رفته‌ و اعلام کرده‌اند که مراسم‌های محرم تنها در برخی از مساجد و تکایا برگزار شود.

این هیئت طا-لبان به تازگی به «چنداول» از مناطق قدیمی شیعیان کابل در ناحیه اول گفته‌اند که از میان حدود ۳۰ مسجد و تکیه‌خانه در این منطقه، فقط در ۶ باب مسجد و تکیه‌خانه می‌توانند مراسم محرم را برگزار کنند.

مسئولان طا-لبان دلیل محدودیت‌ها در ماه محرم را «تامین امنیت» دانسته و گفته‌اند «نمی‌توانند» امنیت همه مساجد و تکایا را تامین کنند.

هفته گذشته مولوی عبدالکبیر سرپرست نخست‌وزیری طا-لبان در دیدار با شماری از علما و متنفذین اهل تشیع از ولایت‌های مختلف گفته بود: اهل تشیع همانند دیگر افغان‌ها بخش مهمی از کشور هستند و به همه در روشنایی شریعت حقوق برابر و عادلانه داده می‌شود.

در این دیدار «راه‌های همکاری بیشتر» با ادارات طا-لبان بررسی شد و مولوی عبدالکبیر خواستار همکاری نزدیک شیعیان با حکومت طا-لبان شد.

این در حالی است که در تقویم اعلام شده از سوی حکومت طا-لبان تعطیلی روز عاشورا (دهم محرم) حذف شده‌ است.

منابعی در میان شیعیان گفته اند که هیئت طا-لبان در ناحیه سوم کابل به چهار مسجد شیعیان، در ناحیه هفتم به ۱۰ مسجد، در ناحیه دهم به ۱۰ مسجد و تکیه‌خانه از میان ۳۶ مسجد و تکیه‌خانه این ناحیه و در ناحیه یازدهم صرفاً به یک مسجد اجازه برگزاری مراسم محرم را داده‌ است.

گفته شده که این هیئت طا-لبان در روزهای آینده در دیگر مناطق شیعه‌نشین پایتخت هم احتمالاً چنین دستورالعملی را اجرا کنند.

منابعی از جامعه شیعیان کابل دستورالعمل اخیر طا-لبان در بستن تعداد زیادی از مساجد و تکایای شهر کابل را در ماه محرم غیرمنتظره خوانده‌اند و می‌گویند این موضوع در تاریخ معاصر افغانستان کم‌سابقه بوده است.

گفتنی است که در جریان مراسم‌های جشن عید غدیر نیز نیروهای طا-لبان مانع برگزاری توزیع نذر و پخش مداحی‌های مذهبی ویژه شیعیان در خیابان‌ها شده بودند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا