آخرین اخبارآسیای میانهاقتصاد و توسعهجهانسیاست

افتتاح مرکز بازرگانی «انترمکس» در ترمذ؛ مردم افغانستان برای بازدید نیاز به ویزه ندارند

خبرگزاری دید: منابع ازبیکستانی از افتتاح مرکز بزرگ مرزی «انتر مکس» در ترمذ خبر می‌دهند که امکانات فراوان تجاری دارد و مردم افغانستان می‌توانند بدون دریافت ویزه برای مدت ده روز از آن دیدن کنند.


این مرکز بازرگانی روز دوشنبه (۱۶ عقرب) در شهر ترمذ در ازبیکستان گشایش یافته است.
این مرکز بازرگانی در چند قدمی مرز مشترک ازبیکستان با شهرک بندری حیرتان در ولایت بلخ قرار دارد و براساس اعلامیه دولت ازبیکستان، شهروندان افغانستان می‌توانند بدون ویزه وارد خاک این کشور شوند و به مدت ۱۰ روز در منطقه تجاری این بازار اقامت داشته باشند.
براساس خبرنامه دفتر والی سرخان دریا، این مرکز بازرگانی ۲۶۰ هزار متر مربع مساحت دارد و دارای ۴ هزار مغازه، مراکز تولید، مراکز صادرات و واردات، مرکز پزشکی بین‌المللی، هوتل، خوابگاه، رستورانت و فروشگاه‌های مختلف است.
دولت ازبیکستان برای بازرگانانی که در این مرکز سرمایه‌گذاری می‌کنند، تدابیر ویژه‌ای برای سهولت‌ و بخشودگی مالیاتی و گمرکی در نظر گرفته و همچنین یک منطقه تفریحی برای بازدیدکنندگان ساخته است. این مرکز در چند قدمی پل ارتباطی میان افغانستان و ازبکستان که به «پل دوستی» مشهور است قرار دارد. شهروندان افغانستان می‌توانند با هدف خرید، تجارت و بازدید از این مرکز وارد خاک ازبکستان شوند، اما حق ورود به شهر ترمذ و بقیه شهرهای ازبیکستان را ندارند.
در سال‌های اخیر و پس از گسترش جنگ و ناامنی در افغانستان، بخش عمده بازرگانان و سرمایه‌داران در ولایت های شمال، سرمایه‎هایشان را به ازبیکستان منتقل کردند. هم اکنون، ده‌ها بازرگان افغان در شهرهای مختلف ازبیکستان شرکت‌های تولیدی دارند و فعالیتشان را در افغانستان متوقف کرده‌اند. اتاق تجارت و صنایع افغانستان در ماه می سال جاری اعلام کرد که در یک‌ سال گذشته، ۱۸۰۰ تن از بازرگانان افغان، سرمایه‌هایشان را از افغانستان به ازبیکستان و ترکیه منتقل کرده‌اند. ازبیکستان، ترکیه، امارات متحده عربی، ایران و قزاقستان از اهداف عمده مهاجرت بازرگانان افغانستان است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا