آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهسیاست

امریکا: انتظارات جامعه جهانی برآورده نشود، طا-لبان چیزی به دست نمی‌آورند

خبرگزاری دید: سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در رابطه به انتقال ذخایر ارزی افغانستان به بانکی در سویس، حقوق اساسی مردم افغانستان و تعهدات طا-لبان معلومات داد.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا روز گذشته در کنفرانس خبری پیرامون انتقال ۳٫۵ میلیارد دالر ذخایر ارزی افغانستان به صندوق افغانستان در سویس، حقوق زنان و دختران، انتظارات جامعه جهانی و تعهدات طا-لبان توضیحات داد.

پرایس گفت: امروز وزارت امور خارجه و وزارت خزانه‌داری با هماهنگی شرکای بین‌المللی از جمله دولت سویس و کارشناسان اقتصادی افغانستان، از ایجاد «صندوق افغان» خبر دادند.

به گفته وی، ذخایر ارزی افغانستان بر اساس قوانین سویس، صندوق افغانستان را نظارت و تفتیش خواهد کرد. طا-لبان بخشی از این میکانیزم مالی نیستند و منابع پرداخت‌شده به نفع مردم افغانستان خواهد بود.

صندوق جدید افغانستان در جنوا مسئولیت وظایف اصلی بانک مرکزی مانند پرداخت معوقات بین‌المللی افغانستان و واردات برق و احتمالاً نیازهای آتی مانند چاپ ارز را بر عهده خواهد داشت.

صندوق افغانستان با هیئتی متشکل از دو اقتصاددان منصوب افغان غیروابسته به طا-لبان و نمایندگان هر دو دولت ایالات متحده و سویس تشکیل خواهد شد.

حقوق زنان و دختران

سخنگوی وزارت خارجه امریکا رویکرد طا-لبان را نسبت به زنان و آموزش دختران ناعادلانه خواند.

پرایس در این رابطه گفت: این عادلانه نیست. کاری که طا-لبان انجام می‌دهند، کاری که طا-لبان با زنان و دختران افغانستان انجام داده‌اند، بی‌عدالتی عمیق است. این یک واقعیت ساده است که هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند موفق شود، چه رسد به اینکه پیشرفت کند، وقتی نیمی یا بیشتر جمعیت آن به طور سیستماتیک از آموزش محروم شوند. … این دقیقاً همان کاری است که طا-لبان انجام داده است.

وی افزود که ایالات متحده از کانال‌ها و ابزارهایی که در اختیار دارد استفاده می‌کند تا طا-لبان را وادار به عملی نمودن تعهدات شان کند.

پرایس بیان داشت: جامعه بین‌المللی منابع ویژه اهرم فشار دارد. چیزهایی وجود دارد که طا-لبان می‌خواهند و چیزهایی وجود دارد که طا-لبان به آن‌ها نرسیده است. … طا-لبان خواهان افزایش سرمایه بانک مرکزی افغانستان است. آنها خواهان رفع تحریم‌ها هستند. آن‌ها می‌خواهند آزادانه سفر کنند. آنها خواهان روابط بهتر با امریکا هستند. آنها خواهان روابط بهتر با جامعه بین‌المللی هستند.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا در ادامه گفت که صندوق افغانستان به خاطر ثبات اقتصاد کلان این کشور است و ثبات اقتصاد کلان به نفع مردم است.

وی خاطرنشان کرد که طا-لبان به این بودجه دسترسی ندارند و آن‌ها نمی‌توانند وجود آن‌ را به سود نهادهای خاص هدایت کنند.

این در حالی است که طا-لبان با انتقال این ذحایر به بانکی در سویس مخالفت کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا