آخرین اخبارجهانسیاست

امریکا به دادگاه لاهه: به خروج فوری اسراییل از سرزمین‌های اشغالی رای ندهید

خبرگزاری دید: ایالات متحد امریکا در ادامه حمایت‌ها از رژیم اسراییل، از دادگاه جهانی دادگستری لاهه خواست که به خروج فوری این رژیم از سرزمین‌های اشغالی فلسطین رای ندهد.

به نقل از گاردین، ریچارد ویسک مشاور حقوقی موقت وزارت خارجه‌ امریکا در جریان نشست‌های استماعی دادگاه بین‌المللی دادگستری به قضات این دادگاه گفته است که باید امنیت اسراییل در هر راه‌حلی برای مناقشه در نظر گرفته شود.

او افزوده است: «هرگونه حرکت به سمت عقب‌نشینی اسراییل از کرانه‌ باختری و غزه مستلزم توجه به نیازهای امنیتی بسیار واقعی اسراییل است».

دادگاه بین‌المللی دادگستری این هفته‌ جلسات استماعیه‌ خود را در مورد وضعیت حقوقی سرزمین‌های اشغالی فلسطین آغاز کرد و قرار است نمایندگان ۵۰ کشور در جریان این جلسات، مواضع کشورشان را در این مورد بیان کنند.

این جلسات بر اساس درخواست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار می‌شود.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۲ از دادگاه بین‌المللی دادگستری خواست تا در مورد «اشغال طولانی‌مدت، شهرک‌سازی، الحاق سرزمین‌های فلسطینی از سال ۱۹۶۷، اقدامات اسراییل با هدف تغییر ترکیب جمعیتی، وضعیت قدس اشغالی و پی‌آمدهای تصویب قوانین و اقدام‌های تبعیض‌آمیز از سوی اسراییل» نظر دهد.

همچنین قرار است این دادگاه تأثیر سیاست‌ها و عملکردهای اسراییل بر وضعیت حقوقی اشغالگری و پی‌آمدهای حقوقی آن برای همه‌ کشورها و سازمان ملل متحد را بررسی کند.

این دومین‌بار بود که مجمع عمومی سازمان ملل از دادگاه بین‌المللی دادگستری خواست تا در رابطه با اراضی اشغالی فلسطین نظر مشورتی ارائه دهد.

در جولای سال ۲۰۰۴ این دادگاه به درخواست مجمع عمومی سازمان ملل متحد وضعیت دیوار حائل بین اسراییل و کرانه باختری را بررسی کرد و دریافت که این دیوار ناقض قوانین بین‌المللی است و خواهان برچیدن آن شد، با این‌حال رژیم اسراییل این حکم را اجرا نکرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا