آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانصحتگزارش

امیکرون؛ جهش تازه کرونا؛ نگرانی پزشکان و بحران افغانستان

بخش صحی افغانستان در حال حاضر دچار اُفت است پس مردم نباید از وزارت صحت توقعی آن چنانی داشته باشند، باید خودشان برای جلوگیری از خلق یک فاجعه انسانی کار کنند

رسول شهزاد – خبرگزاری دید
خبرگزاری دید: به دنبال شیوع سریع سویه تازه ویروس کرونا(امیکرون) در جهان، پزشکان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و به مردم توصیه می‌کنند که شدیداً پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. پزشکان هشدار می‌دهند که احتمال دارد این سویه نسبت به سویه‌های قبلی مرگبارتر باشد.
مسعود احمدی یکی از داکتران در صحبت به خبرگزاری دید، گفت از آنجایی که افغانستان کشوری است که مردمش با فقر مواجه هستند، باید بیشتر از بقیه کشورهای خود را در برابر شیوع ویروس‌ها وقایه کنند.


او هشدار می‌دهد که به دلیل نامعلوم بودن میزان مرگباری جهش تازه کرونا، مردم باید به دقت خود را حفاظت کنند، چون معلوم نیست که این سویه چقدر خطرناک است.
داکتر احمدی می‌گوید هرچند هنوز معلوم نیست که این سویه کرونا در افغانستان چقدر شیوع یافته، ولی به نظر می‌رسد وارد افغانستان شده باشد.
وی در باره این شایعات که سویه جدید کرونا نسبت به انواع گذشته کمتر مرگبار است افزود، هنوز معلوم نیست چون سروی‌هایی که انجام شده در امریکا و اروپا بوده و هیچ تضمینی وجود ندارد که در افغانستان هم چنین باشد.
نسل تازه ویروس کرونا که از سوی دانشمندان به نام امیکرون ثبت شده است در افریقا جهش یافته و در امریکا و اروپا شیوع یافته است.
دانشمندان به این باور اند که نوع جهش یافته کرونا ( امیکرون) نسبت به موج اول کرونا سریع‌تر شیوع پیدا می‌کند.
لیلا سادات یکی دیگر از داکتران متخصص در کابل در صحبت به خبرگزاری دید گفت: افغانستان موج اول و دوم کرونا را نسبتاً خوب سپری کرد و این ممکن نبود جز با همکاری مردم.
خانم سادات افزود که گونه جدیدی از ویروس کرونا که در افریقای جنوبی شناسایی شده است تاکنون سوالات زیادی را برای دانشمندان به دنبال داشته است. سازمان جهانی بهداشت سویه جهش یافته جدیدی از کرونا را به عنوان یک نگرانی برای جهان معرفی کرده است.


به گفته او، با توجه به پیامدهای منفی ویروس کرونا بر نظام بهداشت و اقتصاد جهان، این نگرانی مطرح است که این نوع جهش یافته می‌تواند به شیوع بیماری در بسیاری از کشورها دامن بزند و سیستم‌های بهداشتی را تحت فشار قرار بدهد.
وی گفت وزارت صحت عامه باید در مورد امیکرون به مردم آگاهی‌دهی کند تا از شیوع گسترده این ویروس جلوگیری شود.
لیلا سادات همچنان افزود، با آن که مردم در وضعیت بحرانی اقتصادی به سر می‌برند باید در‌ مورد امیکرون خیلی محتاط باشند زیرا افغانستان در شرایط فعلی امکانات تدوای این ویروس را ندارد.
خانم سادات گفت: بهترین راه مبارزه با این ویروس رعایت کردن دستورالعمل‌های صحی است‌. مردم باید از ماسک استفاده کنند، فاصله اجتماعی را رعایت کنند و از تجمعات غیر ضروری خود داری کنند. در غیر آن ممکن است امیکرون خطرناک‌تر و کشنده‌تر از موج اول و دوم بروز کند.
با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، این ایپدمی تمام جنبه‌های زندگی جهانیان را متحول کرد، در افغانستان نیز مردم به شدت از پیامدهای این ویروس متضرر شدند که تاثیرات آن تاکنون بر اقتصاد مردم باقی مانده است. با آنکه ویروس کرونا در مقایسه به سایر کشورهای جهان در افغانستان تلفات جانی کمتر داشت ولی اقتصاد مردم را فلج کرده بود.
داکتر سادات بر این نکته تاکید داشت که وزارت صحت عامه کشور باید به صورت منظم از پیامدهای امیکرون به مردم آگاهی‌دهی کند تا مردم برای جلوگیری از مبتلا شدن به این جهش تازه ویروس کرونا آمادگی داشته باشد.
مسلمه محمدی یکی دیگر از داکتران در صحبت به خبرگزاری دید گفت: بخش صحی افغانستان در حال حاضر دچار اُفت است پس مردم نباید از وزارت صحت توقعی آن چنانی داشته باشند باید خودشان برای جلوگیری از خلق یک فاجعه انسانی کار کنند.
از سویی هم، سازمان ملل متحد، سازمان صحی جهان و ده‌ها سازمان بین‌المللی دیگر از فروپاشی نظام صحی کشور در اثر تحولات اخیر سیاسی ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند که افغانستان قادر به تشخیص نوع جدید ویروس کرونا نیست.
در همین حال، چند بار از طرق مختلف با داکتر جاوید هژیر سخنگوی وزارت صحت به تماس شدیم تا در مورد اقدامات این وزارت و امکانات موجود برای مقابله با جهش تازه ویروس کرونا اطلاعات بگیریم، ولی ایشان حاضر به پاسخگویی نشد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا