آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهگزارش

انجماد نقدینگی دربانک‌ها شرکت‌ها را با ورشکستگی مواجه کرده است

خبرگزاری دید: مسئولان شرکت‌های تجارتی و سرمایه گذاران افغانستان می‌گویند که از دو سال به اینسو پول‌های شان در بانک‌های افغانستان مسدود است که باعث ورشکستگی این شرکت‌ها شده است.

مسئولان اتحادیه شرکت‌های تجارتی و سرمایه‌گذاران افغانستان در یک نشست مطبوعاتی در کابل می‌گویند که امارت اسلامی میلیون‌ها دالر پول شرکت‌های ساختمانی و سرک سازی را که در بانک‌ها مسدود است آزاد کند، زیرا مسدود بودن این پول‌ها باعث ورشکستگی شرکت‌های خصوصی شده است.

عبیدالله احمدی رییس دبیرخانه اتحادیه شرکت‌های تجارتی و سرمایه‌گذاران گفت که سکتور خصوصی افغانستان با وجود مشکلات زیاد در عرصه‌های مختلف فعالیت کرده و نیاز است که با شرکت های خصوصی همکاری صورت بگیرد.

آقای احمدی افزود که دو سال می‌شود که پول‌های شرکت‌های ساختمانی و سرک سازی در بانک‌ها منجمد است که باعث ورشکستگی این شرکت‌ها شده است.

وی افزود که براساس دستور رهبر امارت اسلامی پول تضمین شرکت‌های سرک سازی باید پرداخت شود ولی تاکنون این فرمان از سوی مقامات امارت اسلامی عملی نشده است.

عبیدالله احمدی گفت: تا زمان تصفیه پول‌ شرکت‌ها نباید مالیه از آنان دریافت شود و تجهیزات شرکت‌های ساحتماتی و سرک سازی در حال نابودی است و باید این تجهیزات دوباره به شرکت‌ها برگردانده شود.

وی هشدار داد که اگر به خواسته‌های بر حق شان رسیدگی نشود در روز های آینده در ولایات و کابل تظاهرات مسالمت آمیز برگزار خواهند کرد.

از سوی هم محمد باز غیرت رییس عمومی اتحادیه شرکت‌های تجارتی سرمایه گذاران افغانستان طی سخنانی گفت که حمایت امارت اسلامی از تاجران و سرمایه گذاران افغانستان سبب پیشرفت کشور می‌شود.

آقای غیرت افزود که بخش خصوصی افغانستان در عرصه سرک سازی، رشد تولیدات و ایجاد اشتغال نقش اساسی داشته است.

محمد باز غیرت گفت: امارت اسلامی باید با مردم نزدیک باشد و مشکلات آنها را اولويت بدهند، در افغانستان هیچ گاهی حکومت زور نتیجه نداده است.

از سویی هم محتسب زاده، رییس اتحادیه سرک سازی افغانستان گفت: مدت دو سال است که بخاطر گرفتن حق شرکت‌های ساختمانی که سال ها پروژه های زیربنایی را کار کردند سرگردان هستند.

وی افزود که میلیون ها دالر پول شرکت‌های خصوصی در بانک ها منجمد مانده است که این پول ها سرمایه مردم همین کشور است.

نور الله مبارز، یکی از تاجران کشور با اشاره بر مسدود سازی چندی قبل مرز تورخم از سوی حکومت پاکستان گفت که پاکستانی ها بخاطر نابود کردن اقتصاد افغانستان فشار وارد می‌کند.

وی گفت که بخش خصوصی شرکت های سرک سازی افغانستان سال ها به این کشور خدمت کرده و میلیون ها دالر را سرمایه گذاری کردند.

نویسنده

رسول شهزاد- کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا