آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

بانک توسعه آسیایی: با تکمیل شدن کانال قوش‌تپه آسیای مرکزی با کمبود شدید آب روبرو می‌شود

خبرگزاری دید: بانک توسعه آسیایی گفته است که تا سال ٢٠٢٨ ترکیبی از عوامل شامل تغییرات اقلیمی، آغاز دوره کم آبی و راه اندازی کانال قوش‌تپه در افغانستان، آسیای مرکزی با کمبود شدید و مزمن منابع آبی مواجه خواهد شد.

بانک توسعه آسیایی برآورد کرده که تا سال ٢٠٢٨، ترکیبی از تغییرات آب و هوایی، آغاز دوره کم آبی و راه‌اندازی کانال قوش تپه در افغانستان، منطقه آسیای مرکزی را به کمبود شدید و مزمن منابع آبی سوق خواهد داد.

این ارزیابی کمبود آب را بین ٥ تا ١٢ کیلومتر مکعب برآورد کرده است.

بانک توسعه آسیایی همچنین گفته که به نظر می‌رسد رفتن به سمت صرفه‌جویی در آب تنها راه‌حل مشکل حفظ پوتانسیل اراضی آبی و تضمین امنیت غذایی در آسیای مرکزی باشد.

این بانک افزوده که نیاز به این امر نه تنها به دلیل تغییرات اقلیمی و افزایش تقاضا برای آب، بلکه به دلیل کاهش مورد انتظار جریان رودخانه آمودریا از افغانستان است.

تحلیلگران بانک توسعه آسیایی در ادامه بر ١٠ گام عملی برای حفظ پوتانسیل زمین‌های آبی و بهبود کارایی مصرف آب در آسیای مرکزی تاکید کرده است.

به گفته این بانک، تکمیل این ١٠ مرحله، آمادگی برای تغییرات قابل توجه جریان آب مورد انتظار در حوزه دریای آرال در سال ٢٠٢٨ و جبران افزایش مورد انتظار کم‌بود آب را ممکن می‌سازد.

این بانک رویکرد منطقه‌ای یکپارچه، ایجاد کنسرسیوم بین‌المللی آب و انرژی و اجرای پروژه‌های بزرگ با هدف جذب سرمایه‌گذاری را از جمله راه‌حل‌‌های موجود پیشنهاد کرده است.

گفتنی است که چندی پیش یک هیئت از ازبیکستان برای گفت‌وگو در مورد کانال قوش‌تپه به افغانستان سفر کرده بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا