آخرین اخباراجتماعافغانستانحقوق بشرگزارش

قربانیان:

تاکنون عدالت ندیده‌ایم/ کشورهای غربی تروریزم را به وجود آوردند

خبرگزاری دید: شماری از شهروندان به مناسبت روز یادبود از قربانیان تروریزم می‌گویند که گروه‌های تروریستی جان صدها انسان را گرفتند اما تاکنون بالای هیچ گروه تروریستی عدالت جاری نشده است.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز ۲۱ آگست را به عنوان روز جهانی یادبود و ادای احترام به قربانیان تروریزم اعلام کرد تا ضمن تکریم و یادآوری این قربانیان، حقوق بشری و آزادی‌های اساسی همه انسان‌ها را مورد تاکید قرار دهد.

در دو  دهه اخیر در افغانستان افراد ملکی و غیر نظامی به صورت گسترده هدف حملات تروریستی قرار گرفتند و کشته شدند. تروریست‌ها در مسجد، شفاخانه، مکتب، آموزشگاه، زایشگاه، باشگاه ورزشی، هوتل‌های عروسی و … مردم را هدف قرار دادند.

امروز اما، در افغانستان شهروندان به این باور هستند که پدیده تروریزم پروژه جهانی از سوی استخبارات کشورهای منطقه و جهان است و این گروه‌های افراطی در این اواخر مردم را خسارات جانبی حساب می‌کردند و برای شان مهم نبود که چی تعداد افراد کشته می‌شود.

حیات‌الله ناصری عالم دین، به خبرگزاری دید می‌گوید که از دید اسلام کشتن یک انسان بی‌گناه حرام است و هیچ کسی حق ندارد که حق حیات انسانی را بگیرد، ولی گروه های تروریستی با قرائت‌های تند و افراطی‌شان افراد بی‌گناه را در جامعه هدف قرار دادند.

آقای ناصری افزود که در افغانستان شیعیان به عنوان یک گروه قومی- مذهبی خاص در محور حملات تروریستی قرار داشت و دارد و این گروه‌ها برای برآورده شدن اهداف کشورهای دیگر دست به هر کاری می‌زنند.

وی می‌گوید که شیعیان که پیرو اهلبیت است و اهلبیت نیز از خانواده پیامبر اسلام است ولی کسانی که شیعه را قبول ندارد چطور می‌تواند حضرت محمد را قبول کند و خانواده‌‌اش را نفی کند. این عالم دین می‌گوید که گروه‌های افراطی در طول تاریخ افراد بی‌گناه را کشته ولی در سال‌های اخیر در افغانستان دید این تروریستان به مردم ملکی به عنوان خسارات جانبی تغییر کرده بود و هیچ فرقی برای شان نداشت که چی کسانی کشته می‌شوند.

رحمت الله یکی از کسانی که چندین نفر از اعضای خانواده‌اش در حملات انفجاری کشته شده می‌گوید که منتظر اجرای عدالت است.

وی می‌گوید اولین فرزندش در حمله انفجاری در دهمزنگ کشته شد، فرزند دیگرش در مرکز آموزشی کوثر دانش کشته شد، دختر برادرش در مکتب عبدالرحیم شهید کشته شد نواسه‌اش در کورس کاج قربانی شد.

رحمت‌الله امروز هیچ امیدی برای رسیدن به عدالت ندارد چون به باور او کسانی که در ۲۰ سال به بهانه‌های مختلف مردم ما را کشتند امروز در قدرت هستند و نمی‌شود از آنها توقع داشت که خودشان را محاکمه کند.

او می‌افزاید که در غرب کابل همواره شیعیان مورد هدف قرار گرفته و این دور باطل همچنان ادامه دارد. به باور او این رویکرد شیعه کشی ریشه در مسایل سیاسی و دینی دارد که گروه‌های تروریستی تندرو شیعیان را قبول ندارند.

از سویی هم، محمد حسین یکی از باشندگان کابل می‌گوید که تروریزم بیشترین اهداف شان را در کشورهای اسلامی مخصوصاً در کشور افغانستان تطبیق و عملی کرده است چون خلای یک دولت مقتدر و نبود یک دستگاه امنیتی و استخباراتی باعث شد که هزاران تن قربانی شوند.

وی می‌گوید که سازمان ملل باید از نوشته‌ها بر روی کاغذ فراتر برود و کسانی را که خون هزاران انسان را ریخته مجبور کند که در برابر عدالت پاسخگو شوند.

گفتنی است که مجمع عمومی سازمان ملل طی قطعنامه ۱۶۵/۷۲ در سال ۲۰۱۷ روز ۲۱ آگوست را به عنوان روز جهانی یادبود و ادای احترام به قربانیان تروریزم اعلام کرد تا ضمن تکریم و یادآوری این قربانیان، حقوق بشری و آزادی‌های اساسی همه انسان‌ها را مورد تاکید قرار دهد.

نویسنده

رسول شهزاد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا