آخرین اخبارتحلیلجهانسیاست

ترافیک سنگین سفرهای بلینکن؛ تلاش امریکا برای حفظ رژیمی مجعول!


این موضوع را آقای بلینکن در سفر قبلی خود به سرزمین اشغالی ابراز کرد و به صورت واضح نیات پنهان امریکا را از جنب و جوش دیپلماتیک در پیوند به مسئله فلسطین فاش ساخت. او در سفر قبلی خود به اسرائیل گفته بود که ایالات متحده مصمم است که اطمینان حاصل کند اسراییل ابزار کافی برای دفاع از خود دارد

از زمان آغاز عملیات طوفان اقصی از سوی محور مقاومت فلسطینی علیه رژیم اشغالگر اسراییل در سرزمین‌های اشغالی، ترافیک سفرهای آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت بایدن به منطقه خاورمیانه شدیداً سنگین شده است. بلینکن از دو ماه به این طرف برای سومین بار به این منطقه بحرانی جهان سرزده و اکنون در تل‌ابیب مرکز رژیم اسراییل به سر می‌برد. هدف از سفر بلینکن برای سومین بار به سرزمین اشغالی، ظاهراً کمک به مسایل بشردوستانه، تمدید آتش‌بس و اطمینان از این که مواد غذایی و سوخت به نوار غزه می‌رسد، خوانده شده است. اما به نظر می‌رسد که پشت این اهداف ظاهری، مقصد اصلی سفر او به سرزمین اشغالی، حفظ رژیم لرزان و در آستانه فروپاشی اسراییل است که به دشت در حال تنش داخلی و بی اعتمادی بین‌المللی به سر می‌برد.
این موضوع را آقای بلینکن در سفر قبلی خود به سرزمین اشغالی ابراز کرد و به صورت واضح نیات پنهان امریکا را از جنب و جوش دیپلماتیک در پیوند به مسئله فلسطین فاش ساخت. او در سفر قبلی خود به اسرائیل گفته بود که ایالات متحده مصمم است که اطمینان حاصل کند اسراییل ابزار کافی برای دفاع از خود دارد.
نکته کانونی ترافیک دیپلماتیک ایالات متحده امریکا و سفرهای گاه و بیگاه بلینکن به منطقه نیز بر همین اساس قابل تفسیر است؛ زیرا اگر واشنگتن دغدغه بشردوستانه می‌داشت از همان آغاز حملات خونین رژیم اسراییل بر نوار غزه قاطعانه می‌ایستاد و با اتخاذ دیپلماسی صریح کشتار غیر نظامیان فلسطینی را محکوم می‌کرد؛ اما امریکا حفظ رژیم اسراییل را در اولویت دیپلماسی خود دارد و خوب می‌داند که این رژیم جعلی بدون حمایت‌های اقتصادی و تسلیحاتی ایالات متحده برای مدت کوتاهی نیز دوام نخواهد آورد. این مسئله موضوعی نیست که ازچشم‌ها پنهان بماند؛ زیرا حملات خونین و مرگبار رژیم اسراییل نیز حاکی از ترس این رژیم از فروپاشی است نه برخاسته از اقتدار یک دولت مشروع و قانونی در دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی. رژیم اسراییل به خوبی می‌داند که بدون دستگیری و یاری امریکا و متحدان غربی‌اش برای یک ماه هم قادر به ادامه حیات نیست؛ چرا که نه مشروعیت اخلاقی دارد و نه خاستگاه بومی، این رژیم همان قدر متزلزل است که «گنبد آهنین» آن نتوانست جلو اصابت چند راکت را بگیرد؛ در حالی که دستگاه پروپاگندای رژیم از آن سد نفوذ ناپذیر ساخته بود. اگر بر همین قاعده محاسبه کنیم، همانند گنبد آهنین کذایی رژیم، نیروهای مسلح، پویایی اقتصادی و بنیان‌های صنعتی و علمی آن نیز پوشالی بوده و با یک تکان از هم می‌پاشد. بنا بر این، واشنگتن ناگزیر است که از این رژیم لرزان در هر بُعد حمایت کند تا بتواند به عنوان جای پای اصلی تهاجم و ترور و ستمگری امریکا بر ملل خاور میانه از نابودی کامل در امان باشد.

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا