آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

تراژیدی غزه؛ شکستی که رژیم اشغالگر خورده است

حملات خونین رژیم اسراییل در همزمانی با جنگ اوکراین و چند قطبی شدن جهان میان امریکا و اقمارش و چین و روسیه، عامل دیگری است که این رژیم را از نگاه اخلاقی زیر فشار قرار داده و هرچند از نگاه نظامی با حمایت‌های گسترده امریکا برتری دارد، اما از نگاه اخلاقی عملاً شکست خورده و در تلاش است که با ادامه جنگ این شکست را پنهان کند

تراژدی غزه از ۲۵ روز به این طرف به شدت ادامه دارد. هرچند اشغالگری و تجاوز رژیم اسراییل بر سرزمین فلسطین سابقه‌ای به درازای یک قرن دارد، اما آنچه مرحله کنونی این درام خونین را از منظر اخلاقی شدیداً زیر ذره بین می‌برد کشتار بسیار دراماتیک و بی‌رحمانه کودکان و زنان و در کل مردم ملکی فلسطین است که به صورت هجومی رخ می‌دهد و این موضوع سبب مطرح شدن مسئله اخلاقی جنگ شده است.

چیزی که مشهود است این که در یک طرف رژیمی قرار داد که تحت نام منافع و دفاع از حاکمیت خود دست به جنایت علیه زنان و کودکان می‌زند و در طرف دیگر مردمی قرار دارد که قربانی «خشم» این رژیم اشغالگر قرار گرفته و متاسفانه از سوی جامعه جهانی نیز نادیده گرفته می‌شوند.

مطابق آمارهای ارائه شده از سوی دولت خودگردان فلسطین در غزه، از ۲۵ روز به این طرف دست کم بیش از ۸ هزار غیر نظامی شامل کودکان و زنان و افراد سالخورده در اثر بمباران‌های رژیم اسراییل کشته شده‌اند. در این میان دو رویداد بسیار غم انگیز بمباران جبالیا و شفاخانه الاهلی است که موضوع اخلاق جنگ را مطرح ساخته و رژیم اسراییل را نشانه گرفته است. پیرو واقعه بمباران الاهلی رژی اسراییل شدیداً زیر فشار افکار جامعه جهانی قرار گرفت و ناگزیر شد که از حمله بر این شفاخانه انکار کند، اما واقعه تراژیک بمباران این شفاخانه چیزی نبود که با یک انکار دیپلماتیک به فراموشی سپرده شود و به رغم این که قدرت‌های غربی از رژیم اسراییل حمایت همه جانبه می‌کنند، اما افکار عامه همین کشورها نیز علیه این رژیم قرار گرفتند و برای نخستین بار خیابان‌های لندن و پاریس و نیویارک و برلین شاهد حضور ده‌ها هزار تن در حمایت از فلسطین بود.

گذشته از این، حملات خونین اسراییل بر سر غیر نظامیان در غزه سبب شده که برخی کشورها در رابطه خویش با این رژیم تجدید نظر کنند، چنانچه روز گذشته کشور بولیویا رابطه دیپلماتیک خود را کاملاً قطع کرد و چیلی و کولمبیا نیز سفیران خود را فرا خواندند.

برای نخستین بار از زمان تاسیس این رژیم اشغالگر در سرزمین‌های فلسطینی نیز به صورت بسیار آشکار، روسیه و چین از ایجاد دولت فلسطینی حمایت کرده و حملات حماس را بر این رژیم محکوم نکردند.

افزون بر این، به نظر می‌رسد که حملات خونین رژیم اسراییل در همزمانی با جنگ اوکراین و چند قطبی شدن جهان میان امریکا و اقمارش و چین و روسیه، عامل دیگری است که این رژیم را از نگاه اخلاقی زیر فشار قرار داده و هرچند از نگاه نظامی با حمایت‌های گسترده امریکا برتری دارد، اما از نگاه اخلاقی عملاً شکست خورده و در تلاش است که با ادامه جنگ این شکست را پنهان کند.

اکنون رژیم اسراییل نه تنها با خشم مسلمانان، که با افکار عامه خود مردم یهود، ملل غربی، نهادهای حقوق بشری، قطب‌بندی‌های جهانی، کشورهای همسایه فلسطین و باتلاق غزه مواجه است و هرگونه تلاش آن مبنی بر ادامه خشونت و جنگ، دامی است که در آن گیر می‌کند و بیرون آمدن از آن اگر نگوییم نا ممکن دست کم به جرئت می‌توان گفت که خیلی خیلی مشکل است؛ زیرا این رژیم به خوبی می داند که هیچگونه مبنای مشروع ملی ندارد و افزون بر این عدم مشروعیت، با عدم اخلاق جنگی نیز مواجه شده و افکار عامه جهان را علیه خود شورانده است.

بنا بر این، در حملات هوایی مرگبار رژیم اسراییل بر نوار غزه، هرچند از نگاه نظامی برتری با این رژیم بوده و هزاران فلسطینی بی‌گناه به خاک و خون کشیده شده‌اند، اما از منظر اخلاقی رژیم اسراییل شکست سختی خورده و باید منتظر پیامدهای آن باشد.

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا