آخرین اخبارجهانخبر های مهم

تصویب قطعنامه محکومیت هتک حرمت «مقدسات» از سوی ملل متحد

خبرگزاری دید: به دنبال هتک حرمت چند باره قرآن در سویدن و دنمارک، سازمان ملل متحد قطعنامه محکومیت هتک حرمت کتب مقدس و نمادهای دینی را تصویب کرد.

امریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا به این قطعنامه رأی منفی دادند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نشست عمومی روز گذشته (سه شنبه ۳ اسد) با تصویب قطعنامه‌ای «اهانت به کتب مقدس و نمادهای دینی» را محکوم کرد.

بربنیاد گزارش‌ها، دبیرخانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که کشورهای عضو این سازمان با اجماع بر تصویب قطعنامه‌ای هرگونه اعمال خشونت‌آمیز علیه معتقدات دینی و کتب مقدس را محکوم کرد و این‌گونه اقدامات را ناقض قوانین بین‌المللی دانست.

در بیانیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد آمده است که قطعنامه‌ای با اجماع برای تقویت گفت‌وگوی بین ادیان و فرهنگ‌ها و مقابله با گفتمان نفرت‌آمیز به تصویب رسید.

بیانیه افزوده که این قطعنامه خشونت براساس دین و اهانت به نمادهای دینی و کتب مقدس را محکوم می‌کند.

قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در پی هتک حرمت‌های متعدد به قرآن کریم در کشورهای سویدن و دنمارک و خشم و واکنش دولت‌ها و ملت‌های مسلمان جهان نسبت به این اهانت‌ها به تصویب رسید.

امریکا، بریتانیا و نیز بلجیم به نمایندگی از اتحادیه اروپا با تصویب این قطعنامه مخالفت کردند؛ اما شورای حقوق بشر با رأی قاطعی آن را تصویب کرد.

این در حالی است که پولیس سویدن چهارشنبه گذشته در اقدامی تحریک‌آمیز بار دیگر مجوز آتش زدن قرآن در مقابل سفارت عراق در استکهلم برای همان فردی که پیش‌تر مرتکب این عمل شنیع شده بود را صادر کرد.

پیش از این، آیت الله سیستانی؛ مرجع دینی شیعیان ضمن محکوم کردن اهانت به قرآن، از سازمان ملل خواسته بود که اقداماتی موثر را برای جلوگیری از تکرار این اقدامات و پیشبرد کشورها به بازنگری در قوانینی که اجازه این اقدامات را می‌دهد، اتخاذ کند.

او خواستار تثبیت ارزش‌های همزیستی مسالمت آمیز میان پیروان ادیان و روش‌های فکری مبتنی بر رعایت حقوق و احترام متقابل میان همه شده بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا