آخرین اخباراجتماعافغانستانحقوق بشردسته بندی نشده

جاپان به کارمندان محلی سفارت: بروید به افغانستان، جاپان برای تان جهنم می‌شود

خبرگزاری دید: کارمندان محلی سفارت جاپان در افغانستان که در ٢٠٢١ به توکیو تخلیه شدند می‌گویند که از سوی وزارت خارجه این کشور برای بازگشت به افغانستان تحت فشار قرار گرفته‌اند.

دو کارمند محلی سابق سفارت جاپان در کابل و خانواده‌های‌شان که در حال حاضر به دنبال پناهندگی در جاپان هستند، چگونگی اعمال فشار مقامات وزارت امور خارجه به آن‌ها و دیگر کارمندان سابق را برای بازگشت به افغانستان بازگو کرده‌اند.

یکی از این ٢ کارمند درمصاحبه‌ای با کیودو نیوز که پدر ٣٠ ساله است، گفته که او و خانواده‌اش پس از بازگشت طا-لبان به قدرت در افغانستان در اگست ۲۰۲۱ به جاپان تخلیه شدند.

سال بعد با اصرار مقامات وزارت خارجه که گفته بودند زندگی در جاپان برای‌شان غیرممکن خواهد بود، به طور موقت به کشور بازگشتند.

او به یاد می‌آورد که یکی از مقامات جاپان به او گفته است: زندگی در جاپان برای شما زندگی سختی خواهد بود — مانند زندگی در جهنم. بهتر است با خانواده خود صحبت کنید که چه کار کنید.

این فرد که به نام اکبر یاد شده، می‌گوید: هنوز نمی‌فهمم چرا ما را به جاپان آوردند و سعی کردند فوراً ما را به خانه بفرستند.

با این حال، اکبر یکی از افراد خوش چانسی بود که پس از این‌که متوجه شد زندگی در کابل هنوز هم بسیار خطرناک است، توانست دوباره به جاپان بازگردد.

او می‌گوید کسانی که جاپان را به اصرار وزارت خارجه ترک کرده‌اند، پس از نادیده گرفته شدن مجوز ورود مجدد، نتوانسته‌اند به کشور بازگردند.

به گفته کارمندان محلی و سایرین، ١٦٩ کارمند و اعضای خانواده‌شان بین اکتوبر تا دسمبر ۲۰۲۱ توسط دولت جاپان از کابل به این کشور تخلیه شدند.

با این حال، به‌رغم خطرات وزارت خارجه جاپان بارها به آن‌ها گفته که چه زمانی به کشورشان بر می‌گردند.

یکی از حامیان جاپانی پناه‌جویان افغان این حدس و گمان را مطرح کرد: وزارت خارجه احتمالاً می‌خواست از شر آن‌ها خلاص شود. اما این پاسخ ناقض کنوانسیون پناهندگان است که بازگرداندن افراد به کشورهای تحت آزار و اذیت را ممنوع می‌کند.

به گفته اکبر، یکی دیگر از کارکنان و اعضای خانواده این دو مرد در یک مرکز در توکیو اقامت داشتند، اما مقامات وزارت خارجه به افغان‌ها توصیه اکید کردند که هر چه زودتر به خانه شان بازگردند.

علاوه بر این، به آن‌ها گفته شده که در صورت بازگشت به وطن شان می‌توانند با افزایش حقوق و با پرداخت هزینه سفر هوایی توسط وزارت امور خارجه در سفارت به کار خود ادامه دهند.

وی از دولت جاپان خواسته که با ارایه آموزش بیشتر زبان جاپانی و کمک به راه‌اندازی مشاغل کوچک، مانند رستوران‌های خانوادگی در این کشور، به آن‌ها کمک کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا