آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانحکومتخبر های مهمسیاست

حزب التحریر؛ برپایی خلافت اسلامی درافغانستان را خواستار شد

خبرگزاری دید: حزب التحریر در حالی از برپایی خلافت اسلامی در کشور سخن می راند که؛ چندی پیش ریاست‌عمومی استخبارات امارت اسلامی افغانستان، هرگونه فعالیت‌های سیاسی احزاب و نهادهایی مانند حزب‌ التحریر، جمعیت اصلاح، نهاد النجم و گروه‌های تکفیری را مطلقا ممنوع اعلام کرده است.

امارت اسلامی؛ سال گذشته با تکفیری خواندن حزب التحریر، فعالیت آن را در افغانستان ممنوع اعلام کرد.

علی‌رغم ممنوعیت فعالیت حزب‌ التحریر در افغانستان، مسئولان و هواداران این حزب روز جمعه ۲۰ دلو در شهرهای کابل، تخار و قندوز، گردهمایی به منظور حمایت از برپایی خلافت اسلامی برگزار کردند. در اطلاعیه دفتر حزب‌ التحریر در افغانستان آمده است که این گردهمایی‌ها در ادامه کارزاری به مناسبت ۱۰۳ سالگی خلافت عثمانی برگزار شده و هدف از آن تبلیغ و ترویج خلافت‌‌خواهی در میان مردم است.

به نقل از ایندپندنت؛ گردهمایی حزب‌التحریر در حالی در سه شهر افغانستان برگزار شد که اداره استخبارات (اطلاعات) طا-لبان در قوس ۱۴۰۱، با صدور دستوری به همه نهادهای امنیتی این گروه در سراسر افغانستان گفته است که مانع ادامه فعالیت حزب‌ التحریر، جمعیت اصلاح و نهاد النجم شوند.

 در نامه اداره استخبارات (اطلاعات) طا-لبان آمده است: «چنین آگهی داده می‌شود که طبق هدایت رهبری ریاست‌عمومی استخبارات امارت اسلامی افغانستان، هرگونه فعالیت‌های سیاسی احزاب و نهادهایی مانند حزب‌ التحریر، جمعیت اصلاح، نهاد النجم و گروه‌های تکفیری مطلقا ممنوع است».

اداره استخبارات حکومت سرپرست تاکید کرد که به‌دلیل حاکمیت این گروه بر افغانستان، به پرچم، حزب و گروه دیگری نیازی نیست. در پی صدور این دستور، شماری از اعضای حزب‌التحریر در کابل، بدخشان و تخار بازداشت و زندانی شدند.

همچنین مولوی ندامحمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی طا-لبان و مقام‌های این گروه در بدخشان، در سخنرانی‌هایشان تاکید کردند که نیازی به فعالیت گروه‌ها و احزابی مانند التحریر نیست، چون شریعت اسلامی در رژیم طا-لبان اجرا می‌شود.

با این‌ وجود، گردهمایی حزب‌التحریر در کابل، تخار و قندوز، با حضور هواداران این حزب برگزار شد. براساس ویدیوها و عکس‌هایی که دفتر رسانه‌های حزب‌التحریری منتشر کرد، در گردهمایی‌ها پرچم طا-لبان و پرچم التحریر کنار هم قرار گرفته است و سخنرانان در مورد ضرورت برپایی خلافت اسلامی صحبت می‌کنند.

سیف‌الله مستنیر، رئیس دفتر رسانه‌های حزب التحریر در افغانستان، طی یک سخنرانی در کابل  گفت اجرای شریعت در جامعه بدون خلافت اسلامی ممکن نیست. سخنرانان این حزب تاکید کردند که «خلافت اسلامی، یگانه میراث سیاسی پیامبر اسلام برای دولت‌داری است».

حزب التحریر در ۱۹۵۳ در فلسطین تاسیس شد و در طی نزدیک به دو دهه اخیر، فعالیتش را در افغانستان گسترش داده است. دولت پیشین افغانستان فعالیت این حزب را به‌صورت رسمی غیر‌قانونی اعلام نکرده بود، اما برگزاری گردهمایی‌های این حزب با محدودیت‌هایی مواجه بود.

هنوز مشخص نیست که گردهمایی حزب التحریر در سه شهر افغانستان با موافقت طا-لبان برگزار شده است یا این گردهمایی‌ها مانند گذشته به‌صورت مخفیانه برگزار شده‌اند. جیمز کلورلی، وزیر کشور بریتانیا، در ژانویه گفت حزب التحریر به‌دلیل ستایش و تبلیغ تروریسم به فهرست‌های گروه‌‎های تروریستی افزوده می‌شود و هرنوع فعالیت و تبلیغ به نفع این حزب در بریتانیا ممنوع است.

یکی از سخنرانان گردهمایی حزب التحریر ادعا کرد که بریتانیا نقش اساسی در سقوط خلافت اسلامی داشت و با این کار «مسلمانان نعمت سرپرستی امت را از دست دادند».

هرچند برنامه خلافت‌خواهی حزب التحریر مشابه داعش است، اما این حزب در فعالیت‌هایش از خشونت و نظامی‌گری برای رسیدن به اهدافش استفاده نکرده و بیشتر بر تبلیغ و ترویج از طریق سخنرانی، چاپ و انتشار کتاب، برگزاری گردهمای و برپایی مدارس دینی متمرکز است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا