آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

«خانه آزادی بیان افغانستان» ایجاد شد

«خانه آزادی بیان افغانستان» از سوی جمعی از خبرنگاران و مسئولان رسانه‌های کشور ایجاد شد. گفته می‌شود که هدف از ایجاد آن، تاسیس یک تشکل فراگیر، متکثر و صنفی حرفه‌ای برای خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای است.


به گزارش خبرگزاری دید، نخستین همایش رسمی «خانه‌ آزادی بیان افغانستان» امروز شنبه( ۲۸ حمل) با معرفی انیسه شهید، خبرنگار شبکه طلوع‌نیوز به‌عنوان «چهره‌ آزادی بیان» برگزار شد.
در اعلامیه‌ «خانه‌ آزادی بیان افغانستان» آمده است که با توجه به موجی از خشونت‌ها و کشتارهای هدفمند علیه خبرنگاران و فعالان مدنی و غیر نظامیان، این خانه از محدود شدن بیشتر فضا و از دست‌رفتن آزادی بیان نگران است.
طبق اعلامیه، «خانه‌ آزادی بیان افغانستان» انتظار دارد که بستر فرهنگی، سیاسی و حقوقی موجود برای آزادی بیان در جریان و در پایان گفت‌وگوهای صلح قربانی معامله‌های سیاسی نشود.
در این اعلامیه آمده است که در جریان شش ماه گذشته ده خبرنگار و کارمند رسانه‌ای قربانی خشونت و کشتارهای هدفمند شده‌اند و «به نظر می‌رسد نیروهای مخالف با حقوق بنیادین بشری، در صدد بی‌صدا ساختن یا حداقل تک‌صداسازی جامعه‌ افغانستان‌اند».
خانه‌ آزادی بیان افغانستان خواستار توقف فوری کشتارهای هدفمند خبرنگاران و دیگر غیرنظامیان شده و گفته است که به پرونده‌های قتل و خشونت علیه خبرنگاران به‌گونه‌ عاجل رسیدگی صورت گیرد.
طبق اعلامیه، تضمین مصئونیت خبرنگاران و حفظ آزادی بیان در پایان روند صلح به‌عنوان یک شرط ادامه‌ کمک‌های مالی و دیپلوماتیک جامعه‌ جهانی در نظر گرفته شود.
همچنان در این اعلامیه آمده است که شفافیت در روند صلح از طریق دست‌رسی دوامدار مردم افغانستان و رسانه‌ها به جزئیات گفت‌وگوهای صلح تأمین و حضور نمایندگان خبرنگاران و جامعه‌ مدنی افغانستان نیز در روند صلح تضمین شود.
«خانه‌ آزادی بیان افغانستان» در ادامه گفته است که حفظ چارچوب حقوقی موجود از جمله ماده‌های شانزدهم و سی‌وچهارم قانون اساسی، قانون رسانه‌های همگانی و قانون دست‌رسی به اطلاعات که تضمین‌کننده‌ آزادی بیان‌اند، در روند صلح تضمین شود.
از سویی هم، «خانه‌ آزادی بیان افغانستان» از پیشرفت‌های اخیر در روند صلح استقبال کرده و همچنان ابراز امیدواری کرده است که طرف‌های گفت‌وگو با درک دستاوردهای گذشته در راستای آزادی بیان، بر حمایت و حفاظت از حق آزادی بیان شهروندان افغانستان و به کار مستقلانه‌ خبرنگاران و رسانه‌های آزاد توافق کنند.
در اعلامیه‌ «خانه‌ آزادی بیان افغانستان» آمده است: «تجربه‌ صلح در کشورهای دیگر نیز نشان می‌دهد که با سرکوب آزادی بیان و حق نشر دیدگاه‌ها و نظریات گروه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی، امکان دسترسی به صلح واقعی و پایدار بعید است».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا